Uwaga! Zapoznaj się z informacjami na stronie Terminy (w tym z Regulaminem).
Przekreślenie tytułu tematu oznacza, że jest on już w trakcie realizacji i nie jest dostępny dla innych grup projektowych.
prowadzący:
stan: wolny
Celem projektu jest wykorzystanie powszechnie dostępnych narzędzi do wizualizacji i raportowania informacji o położeniu urządzeń na zamknietym obszarze.
Zadaniem studentów będzie opracowanie szeregu możliwości prezentacji danych lokalizacyjnych zebranych przez system lokalizacji wewnątrzbudynkowej opracowywany we wrocławskim oddziale firmy AIUT. System wykorzystuje inteligentne identyfikatory, różne technologie komunikacji radiowej i różne metody lokalizacji do określenia położenia identyfikatora na monitorowanym obszarze. Położenie wyznaczane przez system lokalizacji musi być wizualizowane a określone zdarzenia (np. wyjście z okreslonego obszaru) raportowane.
Do decyzji studentów i opiekuna pozostawiamy wybór wykorzystywanych narzędzi.
prowadzący:
stan: wolny
Celem projektu jest dobór i implementacja algorytmów, które na podstawie analizy danych lokalizacyjnych będą potrafiły wykryć określone sytuacje czy wzorce. W szczególności może to dotyczyć określania prawdopodobieństwa kolizji pomiędzy obiektami, odszukiwania obszarów o największym zagęszczeniu ruchu czy wykrywania sytuacji opuszczenia przez obiekt określonego obszaru.
prowadzący: dr hab. inż. Elżbieta Roszkowska
stan: zajęty
Celem projektu jest opracowanie prototypu stacji deratyzacyjnej (pułapki na gryzonie) z wbudowanym czujnikiem, który w razie zauważonej aktywności gryzoni wyśle odpowiedni komunikat do serwera. Urządzenie powinno być zasilane bateryjnie i czuwać co najmniej 12 miesięcy. Do komunikacji ma być wykorzystana sieć IoT (LoRaWAN, NB IoT lub podobna).
prowadzący:prowadzący: dr inż. Krzysztof Halawa
stan: zajęty
Aplikacja webowa (z naciskiem na działanie na urządzeniach mobilnych) składająca się z panelu administratora oraz panelu klienta. Aplikacja wykorzystywana będzie jako narzędzie do zamawiania cateringu. Panel klienta pozwala na wybór dań, które mają zostać dostarczone w ramach danego zamówienia oraz wyliczenia ceny tego zamówienia. Po zatwierdzeniu zamówienia pojawia się ono w panel administratora. Panel administratora pozwala na pogląd zamówień, zmianę, usuwanie, oznaczanie jako dostarczone, a także na konfigurowanie cen dań dostępnych w ofercie. Frontend w formie aplikacji SPA, Backend REST z wykorzystaniem bazy NoSQL (MongoDB) lub SQL (MySQL, PostgreSQL).
- Angular 2+
- Node.js (Express.js)
- SQL/NoSQL
Stack:
prowadzący:prowadzący: dr inż. Krzysztof Halawa
stan: zajęty
Celem projektu jest stworzenie aplikacji mobilnej (iOS, Android) i webowej do raportowania awarii wrocławskiego MPK. Aplikacje powinny umożliwiać zgłoszenie powstałej awarii (wykolejenie, stłuczki, inne zdarzenia), oraz ocenę powstałego zgłoszenia przez innych użytkowników, w celu weryfikacji dodanego zgłoszenia. Użytkownik powinien mieć możliwość wybrania interesujących go linii komunikacji miejskiej w celu otrzymania powiadomienia o awarii na uczęszczanych trasach.
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Aplikacja webowa (z mocnym naciskiem na działanie na urządzeniach mobilnych) służąca do obsługi restauracji. Obsługiwane będą rezerwacje, czas przybycia, czas dostarczenia posiłku, czas oczekiwania na posiłek. Dane będą wizualizowane za pomocą rzutu restauracji z uwzględnieniem układu stolików (kolor stolika będzie uzależniony od jego obecnego stanu - zielony: nie wymaga obsługi, żółty: wymagana obsługa, czerwony: czas na obsługę został przekroczony etc.). Zajętość stolików oraz ilość klientów będą wizualizowane za pomocą wykresów. Frontend w formie aplikacji SPA, Backend REST z wykorzystaniem bazy NoSQL (MongoDB) lub SQL (MySQL, PostgreSQL).
- Aplikacja webowa umożliwiająca przeglądanie planu restauracji, wchodzenie w
interakcję ze stolikami, przeglądanie statystyk, - Backend umożliwiający gromadzenie danych statystycznych oraz autoryzację
użytkowników
Cele:
- Angular 2+
- Node.js (Express.js)
- SQL/NoSQL
Stack:
prowadzący: dr inż. Maciej Nikodem
stan: zajęty
Aplikacja webowa służąca do rozwiązywania testów dostarczanych z zewnątrz w pliku JSON. Aplikacja będzie zachowywała wyniki użytkownika. Dane będą wizualizowane za pomocą wykresów. Frontend w formie aplikacji SPA, Backend REST z wykorzystaniem bazy NoSQL (MongoDB) lub SQL (MySQL, PostgreSQL).
-
Cele:
- Aplikacja webowa umożliwiająca generowanie oraz rozwiązywanie testów
dostarczonych z zewnątrz za pomocą pliku JSON, - Backend umożliwiający zapisywanie plików z testami w formie JSON, zapisywanie
wyników rozwiązania danego testu, autoryzację użytkowników
-
Stack:
- Angular 2
- Node.js (Express.js)
- SQL/NoSQL
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Aplikacja webowa składająca się z panelu administratora i Chrome Extension. Za pomocą rozszerzenia monitorowany jest ruch użytkownika w godzinach pracy (jakie strony odwiedził, o jakiej godzinie). Panel administratora posłuży do wizualizacji zdobytych danych. Frontend w formie aplikacji SPA, Backend REST z wykorzystaniem bazy NoSQL (MongoDB) lub SQL (MySQL, PostgreSQL).
Cele:
- Aplikacja webowa umożliwiająca przeglądanie danych zgromadzonych przez Chrome Extension w formie wykresów,
- Backend umożliwiający gromadzenie i udostępnianie danych zgromadzonych przez Chrome Extension oraz autoryzację użytkowników,
- Chrome Extension monitorujący ruch użytkownika.
Stack:
- Angular 2+
- Node.js (Express.js)
- SQL/NoSQL
- Chrome Extensions
prowadzący: dr inż. Maciej Nikodem
stan: zajęty
Aplikacja webowa umożliwiająca dodawanie, usuwanie, odtwarzanie ulubionych utworów z YouTube. Do dodawania piosenek z YT będzie służył przycisk obok filmu dodany za pomocą Chrome Extension. Frontend w formie aplikacji SPA, Backend REST z wykorzystaniem bazy NoSQL (MongoDB) lub SQL (MySQL, PostgreSQL).
Cele:
- Aplikacja webowa umożliwiająca odtwarzanie i usuwanie polubionych utworów,
- Backend umożliwiający dodawanie, usuwanie polubionych piosenek oraz autoryzację użytkowników,
- Chrome Extension umożliwiający dodawanie piosenek z YouTube
Stack:
- Angular 2+
- Node.js (Express.js)
- SQL/NoSQL
- Chrome Extensions
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Project description:
Develop a highly-reconfigurable FPGA Video processing system based on technology designed in the company. The project involves work with embedded software, digital design with modern hardware description languages and electronics.
-
Main scope:
- Discover the newest technology used within the company
- Get familiar with the hardware video processing techniques
- Based on the ready design, convert it to the custom microcontroller built on the FPGA chip using the LiteX SoC Builder
- Get familiar with the process of designing custom digital devices using modern hardware description languages
- Contribute to the Open-Source projects and become a part of the Open-Source society.
- Basics of Python programming language
- Basics knowledge of digital design
- Desire to learn the basics of hardware design
Requirements:
prowadzący: dr inż. Grzegorz Budzyń
stan: zajęty
Project description:
Provide software support for the custom DMA hardware core in the most popular Open-Source embedded operating systems.
- Get familiar with the Linux kernel and process of designing custom drivers for it.
- Explore the world of the newest embedded technology and discover the basics of hardware design.
- Learn the basics of Zephyr - one of the most popular embedded operating systems of the past years.
- Provide support for the DMA in this system.
- Contribute to the Open-Source projects and become a part of the Open-Source society.
Main scope:
- Secondary scope (nice to have):
- Add support for the 2D acceleration using VDMA to an open source graphic library
prowadzący: dr hab. inż. Maciej Nikodem
stan: zajęty
Project description:
Design your own voice assistant, like Amazon Alexa or Google Assistant, using the TensorFlow framework on embedded design.
-
Main scope:
- Discover the basics of voice recognition and signal processing methods using the
TensorFlow framework on embedded design - Get familiar with Zephyr operating system - one of the most popular embedded operating
systems of the past years - Learn how to integrate hardware with the custom build of an operating system
- Contribute to open source projects and become a member of Open-Source society
prowadzący: prof. dr hab. inż. Krzysztof Walkowiak
stan: zajęty
Funkcje rozwiązania:
Obecnie większość firm i instytucji wymaga, aby pracownicy posiadali identyfikator, który łączy w sobie funkcjonalności legitymacji pracowniczej i elementu systemu bezpieczeństwa - dostęp do pomieszczeń czy autoryzacja w systemach elektronicznych. Zamawianie kart identyfikacyjnych z personalizacją bywa kłopotliwe, szczególnie jeżeli posiadamy znaczną liczbę pracowników lub często jesteśmy zmuszeni zamawiać nowe karty. Stąd pomysł na system, który dołączony do drukarki kart, pozwoli na natychmiastową ich personalizację i szybkie drukowanie na miejscu. Rozwiązanie usprawni i skróci proces wydawania identyfikatorów w przypadku zniszczenia lub zgubienia.
Założenia:
- Interfejsem systemu musi być przeglądarka internetowa (Firefox, MS Edge, Chrome itp )
- Do wyboru będą dwie drukarki do personalizacji kart, wyposażone w koder Mifare 13,56 MHz lub Unique 125 kHz.
- Wydruk jednostronny lub dwustronny.
- Możliwość wyboru wzoru karty z biblioteki wzorów.
- Import danych do personalizacji z systemów zewnętrznych oraz z plików w formacie .csv. Dane zapisywane będą w bazie danych systemu.
- Personalizacja kart użytkowników - np. dodawanie zdjęć, możliwość modyfikacji danych użytkownika.
- Możliwość personalizacji pojedynczej i grupowej kart oraz tworzenia grup użytkowników, dla których wzory kart będą się różnić.
- Eksport danych do plików .csv na potrzeby systemów kontroli dostępu i innych autoryzacji.
Technologie:
- Python (Django) / PHP (Laravel),
- JS (React, Angular),
- praca z profesjonalnymi drukarkami do personalizacji kart.
Projekt prowadzony w metodologii SCRUM.
prowadzący:
stan: wolny
prowadzący: dr inż. Robert Czechowski
stan: zajęty
prowadzący:
stan: wolny
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Zasobnik szybkiego montażu (aspekty mechaniczne/ projektowe zostają po stronie firmy).
-
Założenia projektowe:
- wewnątrz zasobnika będzie znajdował się czujnik do zbierania danych multispektralnych, RGB, CIR,
- zasobnik musi być rozpoznawany przez autopilota umieszczonego w BSP,
- zasobnik powinien zmieniać nastawy PID w autopilocie BSP – różna waga zasobnika, w zależności od rodzaju zbieranych danych,
- zasobnik powinien być wyposażony w własne IMU oraz układ GPS w celu precyzyjnego określenia miejsca zebrania danych,
- zasobnik powinien pobierać możliwie mało energii,
- zasobnik zasilany jest z głównego źródła energii BSP,
- zaprojektowanie schematu funkcjonowania zasobnika spełniającego założenia projektowe,
- opracowanie struktury pracy zasobnika,
- opracowanie komunikacji z autopilotem,
- pobieranie danych satelitarnych
- opracowanie przypisywania do danych fotogrametrycznych geopozycji,
- wykonanie prototypu zasobnika w warunkach laboratoryjnych.
Zadania do wykonania:
- Embedded Linux (Raspberry Pi/Odroid)
- Mikrokontrolery STM
- Embedded C
- Pytho
Technologie przewidziane do wykorzystania:
prowadzący: dr inż. Mariusz Topolski
stan: zajęty
Głównym celem projektu jest stworzenie aplikacji wspomagającej proces samodzielnej nauki dowolnego języka obcego. Ma ona łączyć funkcje planera oraz narzędzia do nauki języka. Dzięki niej użytkownik będzie mógł planować naukę, śledzić swoje postępy, uczyć się z wykorzystaniem fiszek. Nauka języka obcego często jest procesem żmudnym, dlatego system musi również wesprzeć użytkownika i w odpowiedni sposób go motywować. Jednym ze sposobów aktywizacji jest odpowiednio przemyślany system nagród, który można zrealizować z użyciem mechanizmu grywalizacji. Nagrodami mogą być np. trofea, punkty, itp. Aplikacja powinna być również dostępna na urządzenia mobilne, aby użytkownik mógł maksymalnie wykorzystać swój wolny czas i uczyć się np. w trakcie podróży tramwajem.
Technologie:
Aby system mógł być dostępny dla użytkowników z poziomu przeglądarki i urządzeń mobilnych, należy wykorzystać preferowane technologie webowe. Konkretne języki programowania czy frameworki nie są jednak narzucane.
prowadzący: prowadzący: dr inż. Mariusz Topolski
stan: zajęty
Projekt ma na celu przygotowanie gry Tron w której zamiast zawodników, rywalizują boty stworzone przez zawodników. W ramach projektu należy przygotować środowisko uruchomieniowe dla uczestniczących botów oraz wizualizacje przebiegu ich rywalizacji. Kolejną częścią zadania jest przygotowanie plansz oraz implementacja przykładowych botów. Rozgrywka polega na uruchomieniu dwóch konkurujących ze sobą botów, napisanych przez różne drużyny. Botom udostępniony jest fragment mapy. Bot, który uderzy w ścianę lub w strumień inne bota przegrywa. Komunikacja odbywa się przez standardowe wejście-wyjście (protokół do uzgodnienia). Drużyny mogą obserwować rywalizację przygotowanych botów w programie wizualizacyjnym.
Technologie:
Aby system mógł być dostępny dla użytkowników z poziomu przeglądarki, należy wykorzystać preferowane technologie webowe. Konkretne języki programowania czy frameworki nie są jednak narzucane.
prowadzący: dr hab. inż. Grzegorz Świrniak
stan: zajęty
System ma za zadanie zautomatyzować obliczanie liczby zwiedzających na terenie wystawy głównej oraz przedstawianie statystyk.
- system musi zliczać osoby wchodzące na wystawę oraz wychodzące z wystawy,
- informacja o aktualnej liczbie osób zwiedzających na wystawie musi być dostępna online, wskazane jest też wyświetlanie na liczniku / ekranie. Informacja jest konieczna ze względu na przepisy ppoż i ewentualną konieczność ewakuacji zwiedzających,
- system musi przedstawiać statystyki odwiedzin wystawy w rozkładzie miesięcznym, tygodniowym, dziennym i godzinowym,
- należy uwzględnić to by system nie zliczał pracowników będących na wystawie.
Wymagania:
W chwili obecnej wejście jest biletowane - na recepcji są wydawane bądź sprzedawane bilety wstępu (bilet ulgowy, normalny, dla grup, bilet 0 zł – dla seniorów, vipów, itp.). Nie ma bramki ani czytnika biletów, bilety są sprawdzane ręcznie, przez osobę, która odrywa fragment biletu i na liczniku („klikaczu”) zaznacza, ile osób weszło. Podobnie jest przy wyjściu – osoba zlicza na liczniku ile osób wyszło. Na bilecie jest nadrukowany kod kreskowy, który uprawnia do wyjazdu z parkingu. Przy parkingu jest czytnik, który go sczytuje i otwiera szlaban. W Centrum Historii Zajezdnia jest dostępne WIFI.
prowadzący: dr hab. inż. Przemysław Śliwiński
stan: zajęty
Celem zadania jest umożliwienie nawiązania połączenia telekomunikacyjnego pomiędzy dwoma zabytkowymi aparatami telefonicznymi (budką telefoniczną z lat 60’tych a aparatem telefonicznym z tarczą z lat 80-tych) znajdującymi się na ekspozycji w Centrum Historii Zajezdnia we Wrocławiu.
Po wykręceniu zadanego numeru na tarczy jednego z telefonów, będzie można dodzwonić się do pomieszczenia oddalonego o ok. 20 metrów na drugi telefon. Inny wybrany numer będzie łączył z zegarynką lub będzie powodował odtworzenie ustalonego komunikatu np. „rozmowa kontrolowana” lub muzyki z lat 80. Telefony wizualnie nie mogą być modyfikowane, nadal mają pozostać tarcze do wykręcania numeru.
Rozwiązanie musi zakłada łączność poprzez sieć LAN lub WiFi, ze względów technicznych nie dopuszcza się tworzenie dodatkowej sieci kablowej. Użytkownik dopuszcza wykorzystanie infrastruktury kablowej wbudowanej w obiekt i odpowiednie skrosowanie tak by połączyć oba punkty, dopuszczalne jest również stworzenie odrębnego VLAN na potrzeby projektu. W przypadku innych pomysłów na realizację projektu prosimy o konsultację z osobą kontaktową ze strony Centrum Historii Zajezdnia.
prowadzący: dr hab. inż. Elżbieta Roszkowska
stan: zajęty
Celem projektu jest stworzenie systemu do stałego monitorowania i zapisywania parametrów mikroklimatycznych (temperatura oraz wilgotność powietrza) w minimum kilkunastu miejscach na terenie Centrum Historii Zajezdnia .
- stały pomiar temperatury i wilgotności,
- codzienne raporty mikroklimatyczne dostarczane do pracownika z uwzględnieniem obowiązujących norm ekspozycyjnych[1] w postaci tabeli lub wykresu zmian dobowych,
- możliwość śledzenia wahania wilgotności i temperatury w przedziale dobowym / tygodniowy / miesięcznym / rocznym - baza danych,
- możliwość swobodnego zmniejszenia bądź zwiększenia ilości urządzeń śledzących zmiany mikroklimatyczne,
- wprowadzenie alertów i powiadomień mailowych,
- możliwość pracy na zasilaniu bateryjnym (preferowany akumulator) pozwalający na pracę w miejscach w których nie ma możliwości podpięcia zasilania.
Założenia projektu:
prowadzący: dr hab. inż. Ireneusz Jabłoński
stan: zajęty
Opis projektu:
Cytując słynnego trenera kolarstwa górskiego „Im mniej czasu spędzasz hamując, tym lepiej” (B.Lopes, autor „Jazda Rowerem górskim”).
Podczas szybkiej jazdy rowerem (czy w ogólności pojazdem z hamulcami np. gokartem, autem sportowym, a nawet np. na nartach zjazdowych), optymalne hamowanie powinno być zdecydowane, „punktowe” i kontrolowane. Hamujący pojazd (nawet taki z systemami kontroli trakcji) traci część możliwości kontroli kierunku jazdy, oraz zwiększa obciążenie układu zawieszenia (np.hamowanie rowerem na tarce, albo autem przez próg zwalniający!). Naukowo płynnością hamowania roweru górskiego zajmował się dr Matt Miller z Uniwersytetu Massey w Nowej Zelandii, który w ramach swojej pracy doktorskiej stworzył urządzenie mierzące płynność hamowania oraz zaproponował aplikację pomiarową i współczynnik płynności hamowania, którego poprawa powodowała zwiększenie szybkości i bezpieczeństwa przejazdu kolarza górskiego po górskiej trasie. Metoda zaproponowana przez pana dr jest bardzo innowacyjna i ma duży potencjał do komercjalizacji (profesjonaliści i ambitni amatorzy kolarstwa byliby w stanie wydać duże kwoty na urządzenie dające przewagę na zawodach rowerowych i zwiększające przy tym bezpieczeństwo). Celem projektu jest zaznajomienie się z badaniem pana dr. Matta Millera, skonstruowanie urządzenia pomiarowego złożonego z belek tensometrycznych umieszczonych w mocowaniu hamulca, odczytanie wskazań tensometru(ów) i wysyłanie ich do telefonu komórkowego w trakcie jazdy. Aplikacja na telefonie powinna zapisywać wskazania by obliczyć (empirycznie wyznaczony) wskaźnik płynności jazdy.Urządzenie (prototyp urządzenia) powinno dać się zbudować niewielkim kosztem z elementów dostępnych w hobbystycznych sklepach elektronicznych (np. belka tensometryczna, przetwornik do wag (np. HX711) mikrokontroler/mikrokomputer z BT itd.). Przygotowanie aplikacji na system android, analiza wskazań oraz potencjalny (biznes plan) komercjalizacji projektu.
Film obrazujący pracę dr. Matta Millera: https://youtu.be/io5m32G1ATE
prowadzący: dr inż. Waldemar Grzebyk
stan: zajęty
Mając na względzie istotność tematu ochrony danych osobowych „w sieci” oraz poziom wiedzy przeciętnego użytkownika w jakiś sposób radzić sobie z problemami związanymi z przechowywaniem, używaniem, współdzieleniem i prezentowaniem wrażliwych danych należy przygotować aplikację, która będzie „towarzyszyła” użytkownikowi w trakcie korzystania z Internetu (aplikacji web) i na żywo asystowała w decyzjach jakie podejmuje użytkownik w zakresie:
- wprowadzanych danych,
- zatwierdzania formularzy,
- sprawdzania treści prezentowanych w zakresie umów użytkownika.
Aplikacja taka powinna:
- na żądanie użytkownika monitorować komunikację przeglądarki oraz treść stron w poszukiwaniu zagrożeń związanych z naruszeniem prywatności,
- ostrzegać przed wprowadzaniem danych osobowych do formularzy, których odbiorca może wykorzystać w sposób naruszający ogólne przyjęte normy zasad prywatności,
- interpretować ogólną treść umów i wskazać na wrażliwe jej części, a interpretacja powinna opierać się o ustalony model analizy,
- umożliwiać wygodne i nieutrudniające korzystanie z właściwych aplikacji internetowych, prezentowanie komunikatów dla użytkownika.
Proponowane technologie:
JavaScript, CSS, HTML, Java, Scala, Erlang, SpringCloud, Docker, MongoDB, AWS(Cognito, Gateway, Lambda, DynamoDB, S3)
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński
stan: zajęty
Metodyka prowadzenia projektu Scrum należąca do grupy tzw. metodyk adaptacyjnych (lub zwinnych) stała się jednym z powszechnych podejść do organizowania prac projektu programistycznego. Scrum wyróżnia 3 główne role osób w zespole, gdzie przedmiotem zainteresowania niniejszego projektu zespołowego będzie rola tzw. Scrum Mastera.
Do wielu zadań Scrum Mastera należy pilnowanie aby Scrum - jego praktyki i procesy, były stosowane w zespole projektowym. W szczególności część zadań sprowadza się do:
- przypominania o spotkaniach projektowych,
- wysyłania zaproszeń do interesariuszy,
- śledzenia indywidualnych zadań zespołu,
- zbieraniu (odnotowywaniu) elementów poruszanych później podczas retrospektywy.
Przez co może być zautomatyzowana przez aplikację mobilną.
Celem projektu jest napisanie sieciowej aplikacji mobilnej (wraz z odpowiadającym mu backendem) używanej przez każdego członka zespołu projektowego która wyręczałaby Scrum Mastera w rutynowych i powtarzających się zadaniach (np. przypominałaby o zaplanowanym spotkaniu, śledziła aktualne zadanie danego programisty itd.) Aplikacja nie ma za zadanie powielać funkcji już istniejących jak. np. Taiga, Jira narzędzi śledzenia i raportowania. Ma raczej wypełniać niszę dla aplikacji konkretnie odciążającej Scrum Mastera.
Projekt będzie realizowany w metodyce Scrum… aplikacja powinna być tzw. aplikacją hybrydową (działającą na iOS oraz Android), po stronie backend powinna używać Javy lub node.js.
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński
stan: zajęty
Celem projektu jest stworzenie Internetowej, samoobsługowej i mobilnej platformy ładowarek do aut elektrycznych. Na wzór aplikacji takich jak Lime lub Uber, platforma posiadałaby trzy role takie jak:
- klient – osoba która chce naładować swoje auto elektryczne;
- „prosument” – osoba (lub przedsiębiorstwo) która udostępnia miejsce parkingowe i gniazdko elektryczne (czy raczej gniazdo napięcia międzyfazowego 400V) do podłączenia ładowarki wypożyczonej przez operatora;
- operator - firma zarządzająca platformą (której stworzenie jest celem projektu) i wypożyczająca ładowarki pronsumentom, oraz realizująca rozliczenia między klientami a pronsumentami.
Ładowarki muszą być urządzeniami klasy Internet of Things (IOT) podłączonymi do Internetu, umożliwiającymi monitorowanie zużycia prądu elektrycznego i przesyłanie tych danych do platformy.
Typowy przypadek użycia mógłby wyglądać tak, że właściciel kawiarni wypożycza od operatora ładowarkę którą stawia na swoim parkingu. Ładowarka jest widoczna na mapie w aplikacji mobilnej. Konsument spędzając czas w restauracji może doładować swój samochód. Rozliczenie kosztów zużytego prądu jest realizowane przez operatora i rozliczane w aplikacji mobilnej. Inny przykład, osoba prywatna mająca możliwość zainstalowania ładowarki przed swoją posiadłością zarabia na tym że ładują się tam auta konsumentów. Przy czym rozliczenia mogą mieć rożną konfigurację np. Właściciel restauracji może oferować ładowanie – w ramach konsumpcji, właściciel posesji z ładowarką może ładować swoje auto z innych ładowarek w rozliczeniu.
prowadzący: dr inż. Maciej Walczyński
stan: zajęty
Uczenie maszynowe coraz częściej wykorzystywane jest jako narzędzie do klasyfikowania materiałów dźwiękowych, identyfikowania i opisywania nagrań, a nawet monitorowania treści radiowych lub pochodzących ze streamingu.
Proponowany projekt polega na opracowaniu rozwiązania dla automatycznego katalogowania i opisu strumieni testowych w bazie danych, a w szczególności będącego w stanie sklasyfikować dowolną próbkę sygnału jako naturalny lub sztucznie wygenerowany dźwięk, a następnie dokonać bardziej precyzyjnej analizy i rozróżnienia (mowa/muzyka, natura/miasto, dzwięk bezpośredni/odbity, etc.).
Preferowany sposób rozwiązania powyższego zadania przewiduje wykorzystanie języka Python wraz z dostępnymi bibliotekami/narzędziami do przetwarzania i analizy sygnałów oraz implementacji algorytmów uczenia maszynowego, ewentualnie prostych sieci neuronowych.
prowadzący:
stan: wolny
Rynek tele- i wideokonferencji jest jednym z szybciej rozwijających się segmentów branży IT. Rosnące rozproszenie firm a także rodzin powoduje, że coraz mocniej opieramy komunikację ze współpracownikami i najbliższymi na dedykowanych narzędziach sieciowych. Podczas gdy najczęstsze biznesowe przypadki zostały dobrze zaadresowane przez największych graczy na rynku, wciąż można spotkać niszowe obszary (często z dala od biznesu, a więc też od pieniędzy) gdzie brakuje narzędzi do komunikacji lub są one mocno niedopracowane.
Voxeet to oddział Dolby Voice, który za cel postawił sobie dostarczenie narzędzi pozwalających zbudować aplikację komunikacyjną przy jak najmniejszym nakładzie środków. Programista ma do wykorzystania komponenty pozwalające na stworzenie własnego rozwiązania, a także infrastrukturę sieciową umożliwiającą komunikację z dowolnym miejscem na świecie z jak najmniejszym opóźnieniem.
Celem projektu jest stworzenie narzędzia do komunikacji przy wykorzystaniu Voxeet Client SDK. Aplikacja powinna rozszerzać istniejące lub eksplorować nowe zastosowania telekonferencji i wideokonferencji przy użyciu wybranych komponentów z Voxeet Client SDK:
- Naturalny dźwięk 3D
- Wideo w jakości HD
- Nagrywanie konferencji
- Dzielenie ekranu
- Wiadomości wideo
- Narzędzia wspomagające tworzenie interfejsu użytkownika
- Przykładowe aplikacje:
- Zdalne korepetycje
- Narzędzie do komunikacji z dziećmi lub osobami starszymi
- Nauka języka z native speakerem
prowadzący:
stan: wolny
Większość współczesnych systemów operacyjnych umożliwia korzystanie z urządzeń dźwiękowych poprzez dedykowane API systemu audio (ang. audio subsystem) komunikujące się z serwerem dźwięku.
Serwer dźwięku jest najczęściej procesem działającym w tle, obsługującym zadania pochodzące jednocześnie z wielu konkurencyjnych źródeł.
Z tego powodu testowanie jednostkowe projektów komunikujących się z serwerami dźwięku bywa kłopotliwe: bardzo trudno jest uzyskać identyczne warunki testowe. Na przykład, jeśli chcielibyśmy przetestować implementację wyłączania dźwięku, musimy najpierw upewnić się, czy dane urządzenie audio jest już wyciszone i odpowiednio ustawić jego stan początkowy. Również działanie innych programów korzystających z urządzeń audio, może wpłynąć na wynik testu.
Jednym z rozwiązań umożliwiającym powtarzalność testów jednostkowych jest użycie specjalnego obiektu emulującego działanie serwera dźwięku. Powszechnie stosowanym wzorcem jest tzw. Atrapa obiektu (ang. mock object), która implementuje API rzeczywistego obiektu. Najczęściej używanym frameworkiem jest Google Mock.
Celem projektu jest napisanie atrap (mock-ów) dla systemu audio z użyciem frameworku Google Mock dla platform macOS, iOS, Windows i Android. Aby zaprezentować projekt należy przygotować prosty program korzystający z systemu audio (na przykład prosty program odgrywający dźwięk), oraz napisać testy jednostkowe z wykorzystaniem frameworku Google Mock i uprzednio przygotowanej atrapy systemu audio.
prowadzący: dr hab. Wojciech Bożejko oraz drugą grupę dr inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Dolby Atmos jest formatem dźwięku nowej generacji: pozwala na definiowanie obiektów audio które mają własne położenie i głośność. To podejście umożliwia nie tylko na panowanie dźwięku w tradycyjnej płaszczyźnie (jak w systemach 5.1 czy 7.1), ale umożliwia renderowanie dźwięku z ogromną precyzją i płynnym ruchem także ponad głową (a w przypadku korzystania ze słuchawek, pod stopami) gracza.
Dolby Atmos for Headphones to technologia, która umożliwia użytkownikom systemu Windows 10 i XBox korzystanie z Dolby Atmos w domu bez poważnych inwestycji. W ten sposób około 500 milionów ludzi ma łatwy dostęp do treści Dolby Atmos.
Ostatnio zarówno WWISE, jak i FMOD, dwa najpopularniejsze silniki audio dla gier, dodały obsługę Dolby Atmos. Istnieje również wtyczka Dolby Atmos dla Unity.
Celem tego projektu jest stworzenie gry, w której obiektowe audio będzie odgrywać ważną rolę.
- Proponowane gry to:
- Endless runer – gdzie bohater jest goniony przez potwora za jego plecami. Gracz potwora ma nie widzieć, tylko słyszeć.
- Shoot’em up (River ride).
prowadzący:
stan: wolny
Monolityczna architektura oprogramowania coraz częściej ustępuje mniejszym serwisom. Takie podejście zwiększa elastyczność zastosowania produktu – bez względu na użytą technologię (język programowania) czy środowisko uruchomieniowe (maszyna lokalna czy system chmurowy). Zadaniem jest stworzenie serwisu odbierającego i logującego wiadomości za pomocą Rest API i klientów, umożliwiających wysyłanie takich wiadomości. Serwis ma być używany produkcyjnie w infrastrukturach wielu czołowych firm technologicznych, dlatego wszystkie procesy wytwarzania profesjonalnego muszą zostać zachowane.
-
Technologie:
- Node.js,
- TypeScript, C++,
- Unit Testing, Test Driven Development,
- Continuous Integration, Git
prowadzący:
stan: wolny
Projekt obejmuje utworzenie programu desktopowego w technologii C# i WPF dla systemu Windows współpracującego z bazą danych SQL.
-
Oczekiwane funkcje programu:
- autoryzacja użytkowników,
- system uprawnień dla użytkowników,
- generowanie dokumentów na podstawie wprowadzonego wcześniej szablonu,
- zapisanie wygenerowanych dokumentów w bazie SQL,
- prosty system archiwizacji danych,
- generowanie dokumentów w formacie PDF,
- podgląd, drukowanie wygenerowanych dokumentów.
Wystawiane dokumenty muszą spełniać wymagania Polskiego Centrum Akredytacji oraz normy PN-EN ISO/IEC 17025. Oczywiście wszystkie wymagania zostaną szczegółowo przedstawione zainteresowanym przy projektowaniu i planowaniu realizacji projektu.
Oprogramowanie ma być bazą do dalszego rozwoju, więc zależy nam głównie na części back-endowej.
prowadzący:
stan: wolny
Projekt obejmuje zaprojektowanie i wykonanie urządzenia służącego do wielokanałowego pomiaru wartości mierzonych przemysłowych czujników temperatury (PT100, termoelementów) wraz z systemem akwizycji danych.
Urządzenie powinno być wykonane w oparciu o Arduino i gotowe moduły pomiarowe Adafruit (MAX31856 oraz MAX31865). Pomiar co najmniej 10 kanałów jednocześnie.
Urządzenie powinno mierzyć rezystancję 4-przewodowo (w przypadku czujników rezystancyjnych) lub napięcie (w przypadku termoelementów). Zmierzone wartości będą wysyłane do komputera, gdzie będą dalej obrabiane.
Oprogramowanie na komputerze nie jest elementem projektu – zostanie przygotowane przez pracowników firmy.
prowadzący: dr hab. Wojciech Bożejko
stan: zajęty
Cel projektu:
Opracowanie wizualizacji na żywo zdarzeń i pomiarów zebranych z rozproszonej sieci czujników w modelu 3D budynku i kompleksu biurowego. Dane dostępne do wizualizacji:
- zanieczyszczenie powietrza - cząstki pm
- stężenie dwutlenku węgla
- temperatura, wilgotność
- zdarzenie ruchu
- alerty
prowadzący: dr inż. Iwona Poźniak-Koszałka
stan: zajęty
Zakres:
Przygotowanie aplikacji na komputer PC której celem jest odbieranie danych o przejazdach samochodów (id, czas, liczba okrążeń, itp.), archiwizacja ich oraz prezentacja wyników przejazdów na ekranie.
Kluczowe elementy aplikacji:
- Aplikacja odbiera dane z przejazdów z urządzenia pomiarowego za pośrednictwem portu USB (wirtualny port COM).
- Wymagana komunikacja tylko z jednym urządzeniem które będzie zbierało dane z wszystkich punktów pomiarowych.
- Odbieranie i przetwarzanie danych w postaci "znaczników czasowych" (ID punktu pomiaru, ID samochodu, czas).
- Przypisywanie danych kierowcy i samochodu do numeru identyfikacyjnego używanego w pomiarach.
- Prezentacja wyników dla wyścigu typu „próba czasowa” zawierających dane kierowcy, samochodu oraz czas przejazdu okrążenia jak i poszczególnych odcinków.
- Zapisywanie wyników w postaci bazy danych lokalnie na PC z możliwością synchronizacji danych na serwerze/chmurze.
- Przypisywanie danych kierowcy i samochodu do numeru identyfikacyjnego używane w pomiarach.
prowadzący:
stan: wolny
Cel projektu:
Rozwiązanie IoT polegające na integracji wirtualnej rzeczywistości z systemem monitoringu w celu stworzenia aplikacji rzeczywistości mieszanej. Projekt zakłada zapewnienie możliwości zdalnego monitorowania danych z urządzeń brzegowych za pomocą gogli VR. Całość powinna zostać oparta o Raspberry Pi oraz połączenia bezprzewodowe pomiędzy wybranymi urządzeniami.
prowadzący: dr inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Budowa i oprogramowanie urządzenia do automatycznego, optycznego wymiarowania obiektów
Podstawowym celem projektu jest dobranie odpowiednich technik kalibracji i pomiarów oraz stworzenie oprogramowania, które pozwolą na zmierzenie obiektu znajdującego się w wyznaczonej strefie pomiarowej. Dopuszczamy wykorzystanie praktycznie dowolnych optycznych urządzeń pomiarowych oraz dowolnych bibliotek na licencji Open Source do osiągnięcia założonego celu. Oprogramowanie musi pracować na systemie Linux.
- Wyznaczenie i zrozumienie ograniczeń zastosowanej techniki pomiarowej
- Wykorzystanie wypracowanego rozwiązania do uzyskania modelu 3D mierzonego obiektu
Dodatkowe cele projektu:
- Znajomość języka angielskiego
- Znajomość języka c++ w szczególności w przetwarzaniu równoległym
- Znajomość języka Python do prototypowania
- Biblioteki: OpenCV, Point Cloud Library, CGAL, libfreenect2, Intel Realsense SDK
- Technologie: Widzenie stereoskopowe, czujniki Time of Flight, czujniki Coded Light, LIDAR
Technologie, biblioteki, umiejętności i pojęcia, które przydadzą się przy realizacji projektu:
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Stworzenie wyświetlacza matrycowego z użyciem diod SMD RGB ze standardowym interfejsem 2-wire.
-
Założenia projektowe:
- Wymiary PCB 340x220 mm
- Zasilanie 5V
- komunikacja za pomocą interfejsu 2-wire
- użycie diod SMD RGB w rozmiarze 3535 lub 2727
prowadzący:
stan: wolny
Projekt będzie dotyczył stworzenia aplikacji działającej na kilku platformach w oparciu o bibliotekę QT i język C++. Elastyczność aplikacji będzie polegała na możliwości zmiany protokołu komunikacji z urządzeniem IoT.
-
Założenia projektowe:
- Użycie biblioteki QT oraz języka C++
- Stworzenie aplikacji działającej minimum na dwie platformy np. (Linux, Android).
- Stworzenie w aplikacji możliwości wyboru oraz sposobu dodawania nowych protokołu komunikacji z urządzeniem IoT.
- Obsługa w aplikacji minimum dwóch protokołów komunikacji z urządzeniem IoT np. (HTTP, MQTT).
prowadzący:
stan: zajęty
Zaprojektowanie modułu rozszerzającego o komunikację bezprzewodową urządzenia przemysłowego.
-
Założenia projektowe:
- Stworzenie PCB kompatybilnego elektrycznie i mechanicznie z płytą główna urządzenia
- Możliwość sterowania urządzeniem za pomocą terminala bluetooth (system Android)
prowadzący:
stan: wolny
Cel projektu:
Stworzenie narzędzia, które po uzyskaniu dostępu do repozytorium danego projektu analizuje zmiany w jego kodzie w stosunku do ostatniej budowanej wersji. Rozwiązanie ma generować heat-mapę, która przedstawia jak często były dokonywane zmiany w klasach lub pakietach. Docelowo, rezultaty byłyby przedstawiane w formie graficznej (wykres). Zmiany mogłyby być prezentowane również w czasie (forma animacji lub slidera, albo połączenie obydwu rozwiązań). Narzędzie można byłoby rozszerzać o inne metryki, np. o skanowanie dependencji (OWASP)
-
Czego się nauczysz:
- Programistyczna analiza zmian kodu źródłowego w czasie
- Praca z repozytorium Git
- Jak pisać pluginy do Mavena
- Prezentacja wyników analizy
- Praca w podejściu agile’owym
prowadzący: dr inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Celem projektu jest przygotowanie aplikacji projektującej trasę dla biegaczy / rowerzystów, która będzie jak najbardziej zbliżona do konkretnego rysunku. Innymi słowy aplikacja, dzięki której Wasza trasa w Endomondo będzie miała bardzo konkretny kształt, a nie tylko długość (np. kotka, serce, imię, figurę geometryczną, domek). Na podstawie zdefiniowanego rysunku lub tekstu, oczekiwanej długości trasy oraz aktualnej lokalizacji użytkownika, aplikacja zaproponuje w najbliższej lokalizacji trasę do przejścia / przejazdu.
- Użytkownik podaje oczekiwaną długość trasy
- Użytkownik wybiera kształt (rysunek, napis), który ma być odzwierciedlony na mapie.
- Aplikacja, bazując na aktualnej lokalizacji użytkownika, generuje trasę dla biegacza / rowerzysty, która będzie jak najbardziej zbliżona do oczekiwanych wymagań.
- W przypadku gdy nie będzie możliwe dopasowanie trasy (np. długościowo, aplikacja może zasugerować zmianę parametru: długości, lub miejsca startowego).
- Przygotowaną trasę powinno się dać wyeksportować do wybranego systemu nawigacji (np. Google maps)
Oczekiwany sposób działania:
Sposób implementacji, zastosowane frameworki czy narzędzia pozostawiamy do Waszej decyzji.
prowadzący: mgr inż. Jakub Klikowski
stan: zajęty
Jak często zdarzało się Wam, że próbowaliście wrzucić papierek do kosza z większej odległości i chybialiście? A co, gdyby kosz na śmieci Wam pomógł?
Celem projektu jest stworzenie mobilnego kosza na śmieci, który jest w stanie on-time wyśledzić czy ktoś rzuca w jego kierunku śmieć i natychmiast przemieścić się tak, aby ten śmieć trafił do kosza, a nie na podłogę.
Zadanie wymaga zarówno części technicznej – przygotowania napędu i sterowania koszem, jak i systemu rozpoznawania ruchu (lotu) śmiecia i wyznaczenia odpowiedniej trasy. Można do tego wykorzystać dowolne urządzenia lub frameworki.
-
Przebieg działania w kilku krokach:
- Użytkownik rzuca śmieciem w stronę kosza.
- Wyśledzenie lecącego obiektu i szybkie, wydajne wyliczenie jego trajektorii oraz docelowego miejsca upadku.
- Przekazanie tej informacji do kosza, wyznaczenie trasy ruchu dla kosza.
- Przemieszczenie kosza na wskazane miejsce.
- Śmieć wpada do kosza.
prowadzący: prof. dr hab. inż. Krzysztof Walkowiak
stan: zajęty
Dzięki możliwościom współczesnych telefonów, pozwalających na określenie odległości od obiektu, wysokości nad ziemią i jasności światła należy zaprojektować aplikację, która podpowie, czy nasz pojazd ma światła sprawne i dobrze ustawione. Pozwoli też ocenić, czy jasność świateł jest dostateczna i pojazd będzie widoczny z odpowiednio dużej odległości. Aplikacja może być zastosowana zarówno do samochodów jak i rowerów, skuterów czy motocykli.
-
Powinna sprawdzać czy:
- Jasność światła jest odpowiednia (np. oceniając z jakiej odległości będzie widoczne)
- Czy kierunek światła jest właściwy (czyli czy nie będzie raziło innych kierujących lub pieszych).
- Na podstawie uzyskanych danych, aplikacja powinna sugerować odpowiednie korekty ustawienia świateł.
Czego się nauczysz:
- Projektowania czytelnego interfejsu użytkownika
- Wykorzystania funkcji i API współczesnych telefonów
- Prototypowania
prowadzący: dr inż. Andrzej Rusiecki
stan: zajęty
Główną częścią projektu jest stworzenie aplikacji, która umożliwi tagowanie, grupowanie, sortowanie i wyszukiwanie zdjęć.
Jako realny przykład można wyobrazić sobie ogromną ilość zdjęć z wakacji. Zgrywamy zdjęcia w jedno miejsce, odpalamy aplikację, która grupuje je po lokalizacji, wskazuje, które zdjęcia są bardzo podobne i wybiera najlepsze, wyszukuje zdjęcia z konkretną osobą czy przedmiotem. Aplikacja powinna sugerować kategorie zdjęć i umożliwiać operacje zbiorcze na plikach, np.: zmiana nazwy, kopiowanie lub przenoszenie do innego katalogu, usuwanie.
Każde zdjęcie wykonane aparatem/smartfonem zawiera swoje metadane (współrzędne GPS, datę, godzinę). Na ich podstawie możemy określić np. kraj, aktualny budynek, czy specjalne święta. Dodatkowo dzięki AI możemy zgadywać z wysokim prawdopodobieństwem co znajduje się na zdjęciach i dodawać odpowiednie tagi do zdjęć, by później z łatwością można było szukać. Zadanie może być wykonane z użyciem gotowych algorytmów i usług chmurowych.
-
Zadania do wykonania:
- Wykonanie aplikacji z GUI
- Znajdowanie bardzo podobnych do siebie zdjęć
- Określanie jakości zdjęć (np. 95%)
- Tagowanie co znajduje się w lokalizacji wykonanego zdjęcia (np. „Politechnika Wrocławska”).
- Tagowanie przedmiotów znajdujących się na zdjęciu (np. Zdjęcia kościołów, psów, drzew, itp.)
- Tagowanie zdjęć z różnych świąt narodowych (np. „Boże narodzenie 2019”).
Czego się nauczysz:
- Projektowania czytelnego interfejsu użytkownika
- Czym są Binary Descriptors
- Wykorzystania AI do znajdowania obiektów na zdjęciach
- Obsługi usług chmurowych
- Jak stworzyć projekt z zachowaniem metodologii Scrum
- Relacyjnych baz danych
prowadzący: dr inż. Adam Wąż
prowadzący: dr inż. Andrzej Jabłoński
prowadzący: mgr. inż. Paweł Dobrowolski
stan: wolny
Cel:
Zaprojektowanie i wykonanie programatora układów Flash-NAND pozwalającego na odczyt i programowanie układów zgodnie ze specyfikacją ONFI 4.1. Programator powinien umożliwiać dołączanie układów w różnych obudowach za pomocą wymiennych adapterów, zapewniać obsługę układów wykorzystujących magistrale 8 i 16 bitowe.
Dobrze byłoby zaprojektować zasilanie układów w sposób pozwalający na regulację napięcia oraz ograniczanie prądu. Od strony programowej można spróbować automatycznie wykrywać parametry układów. Istniejące rozwiązania bazują na bibliotekach układów, stąd każdy programator ma listę obsługiwanych pamięci.
prowadzący: dr inż. Marek Bazan, dr inż. Tomasz Janiczek
stan: wolny
Stworzenie generycznego modułu do ładowania i pobierania danych do i z klastrów hadoopowych.
Wskazana podstawowa znajomość sqla i pythona.
Ministerstwo Finansów w ramach otwartego projektu buduje swoje bazy danych za pomocą wysoko skalowalnych baz danych do przetwarzania typu Big Data.
-
Zadaniem zespołu będzie:
- Napisanie modułu do ładowania danych i ściągania danych z klastra hadoopowego.
- Napisanie modułu do prostego przetwarzania załadowanych danych w hadoopie za pomocą algorytmu MapReduce.
Współpraca może się przerodzić w praktyki.
prowadzący: dr hab. inż. Elżbieta Roszkowska
stan: zajęty
Celem projektu jest opracowanie algorytmów identyfikujących obiekty na zdjęciach i strumieniach wideo w oparciu o współczesne metody przetwarzania obrazów (w szczególności metody uczenia maszynowego) oraz ich implementacja w rozwijanym systemie rozszerzonej rzeczywistości.
W ramach projektu wykorzystane zostaną biblioteki takie jak PyTorch, OpenCV i NumPy oraz silnik Unity. Zaprojektowane algorytmy bazować będą na splotowych sieciach neuronowych.
prowadzący: dr inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Project goals
Create a 2D multiplayer action game where players race through a platformer-style "city" map, trying to get on top of highest buildings and installing BTS-es/Antennas for their team.
-
General rules/ideas:
- A crossover between Icy Tower and Mirror’s Edge 2D
- Players try to climb up the highest points, but there are difficulties on the way that can cause them to fall down (see Getting Over It with Bennet Foddy)
- Players can interrupt others / knock them down on the way
- Possible game types: Race to the top, Capture the BTS, Install as many BTSes in a given time
- Multiplayer Game engine that allows players to move across a 2D side scroller map, interact with each others and complete objectives
- Preferably the game should be runnable in browser
- Optional: Map Editor
Scope definition
-
Requirements
- Basic knowledge about game development
- Basic knowledge about transfering data over network (TCP/UDP)
- Familiarity with some game frameworks e.q. Phaser.js, Unity is very welcome
prowadzący: dr inż. Andrzej Rusiecki
stan: zajęty
Project goals
The goal of the project is to create platform to complex managing webinars. Application will simplify the whole process: booking slots for trainings in calendar, sending notification to different group of people, creating invitations, adding materials and collecting statistics after the session.
-
Scope definition
- Integration with calendar (e.g. Google Calendar)
- Mail notifications
- Creating templates of mail invitations
- Collecting statistics after the webinar session
-
Requirements
- Advanced frontend and medium backend knowledge and skills
- Familiarity with React is very welcome
- Only for Computer Science students (requires some experience in programming)
prowadzący: mgr inż. Jakub Klikowski
stan: zajęty
Project goals
Information society relies on the processes of retrieving, storing and correlating data from various sources. These processes are part of everyday work of a developer in a technical company such as Nokia. Yet, the business component of this process is changing constantly, which requires continues changes to the code. The purpose of this package is to create an abstraction layer for business logic related to fetching data from various sources (API, CSV, Excel), storing it and creating relations between tables/data sources.
-
Scope definition
- Allows to manage (through config files or later API) data sources
- Automatically create and maintain models
- Let the user define relations between data sources
- Provide API using Django Rest Framework
Creating reusable Django app that:
-
Requirements
- Solid knowledge of Python
- Basic knowledge of the Django framework
prowadzący: dr inż. Andrzej Rusiecki
stan: zajęty
Project goals
Content Management System (CMS) crafted for a professional photographer. The application should have a UI that allows the user to add their own content, i.e. create galleries, custom pages, carousels, contact forms, links to other pages.
-
Scope definition
- The user should have a toolbox with components that can customized and freely be arranged on a page.
- Responsive web design.
- CMS should be packed in a container for portability and ease of deployment.
- Audited using the Google Lighthouse tool for performance, accessibility, and SEO.
Requirements:
-
Other proposed features:
- CMS should generate the final website as a set of static pages that can be hosted on a CDN or the website should be server-side rendered (SSR).
- Page previews.
- Built-in image resizing and compression.
- Managing multilangual content.
-
Requirements
- React
- Go or Python
- Postgres or an embedded database
Recommended stack:
prowadzący: prof. dr hab. inż. Krzysztof Walkowiak
stan: zajęty
Project goals
An app that mimics user’s behavior to crawl into webpage, extract desired content, and notify if it changes. A browser extension records what the user does on a page to get into desired content. Then it sends the instruction to a server that replays those steps in user-defined interval and notifies the user if there is a change.
-
Scope definition
- The server application should use a headless browser so it is always up to date with ever-changing web standards.
- Secure data upload from the web extension.
- User-defined schedules.
- The notfication should optionally provide a screenshot.
- Should be able to manage multiple users.
- Pluggable notification modules (e.g. mail, IRC, slack - depending on the size of the group)
-
Requirements
- Chromium Headless
- WebExtension APIs
- Python, Javascript, Go
Recommended stack:
prowadzący:
stan: wolny
Project goals
Description: The goal of the project is to create a Bluetooth Android controller like those used in modern cars. It is required to setup HW and SWs project which will give the possibility to control Android applications via dedicated controller, via Bluetooth interface. Such solution should give the possibility e.g. to send the SMS , open media, manage contacts without using mobile phone screen.
- Prepare dedicated SW ”signaling broker” to manage signals translation between controller and Android apps,
- Setup HW Bluetooth interface to communicate with dedicated “signaling broker”,
- Give the possibility to control Android Phone via Bluetooth and dedicated controller.
Scope:
-
Requirements:
- Knowledge about Mobile Phone systems – Android,
- Knowledge about Bluetooth communications aspects for Mobile Phones,
- Possibility to setup simple HW with SW to manage communications between external device and Android system.
prowadzący: dr inż. Michał Lower
stan: zajęty
Projekt będzie polegał na utworzeniu programu dla stanowiska dydaktycznego opartego o rozwiązania redundantne i procesowe firmy Mitsubishi Electric. Dodatkowym zadaniem będzie utworzenie pełnej wizualizacji projektu w oparciu o SCADE i moduły analityczne.
-
Zadania:
- Napisanie programu dla sterownika PLC do sterownia układu procesowego (sterowanie przepływem/ temperaturą/ciśnieniem)
- Utworzenie wizualizacji lokalnej przy użyciu GENESIS64
- Utworzenie wizualizacji mobilnej przy użyciu programu GENESIS64
- Komunikacja z bazą danych do tworzenia i pobierania referencji procesowych przy użyciu
GENESIS64 (MES) - Archiwizacja danych procesowych zebranych przy pomocy HyperHistorian
- Analiza danych przy pomocy modułu AnalytiX (OEE, BI, KPI, Energy)
- Komunikacja i wizualizacja danych w chmurze (IoT)
prowadzący: dr inż. Bogusław Szlachetko oraz drugą grupę dr. inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Cel:
Aplikacja mobilna mobilizująca ludzi do sadzenia lasów poprzez aktywność fizyczną. Aplikacja na urządzenia mobilne umożliwiająca monitoring dokonań sportowych, których celem jest zasadzenie przez jej użytkowników jak największej ilości drzew. Jednym zdaniem można to opisać w ten sposób: Połączenie Endomodno z masowym sadzeniem lasów 😀
Program umożliwia monitorowanie aktywności w różnych dyscyplinach sportowych, m.in. w bieganiu, jeździe na rowerze, wspinaczce, czy podczas spacerów – również nordic walking. Ważne, że celem każdej aktywności jest zasadzenie sadzonki drzewa a następnie opieka nad nią (podlewanie i pielęgnacja).
Aplikacja zapisuje przede wszystkim czas treningu, a także dystans i trasę uzyskaną dzięki modułowi GPS oraz intensywność treningu (np. wyliczając średnie tempo, średnią i maksymalną prędkość) a następnie przelicza go na spalone kalorie. Ważne jest zapisanie lokalizacji GPS sadzonki drzewa tak aby można było do danego miejsca wrócić. Aplikacja RUNforrest wszelkie informacje o treningach samoczynnie wysyła na serwery; informacje te i statystyki dotyczące treningu, lokalizacja sadzonek są dostępne z poziomu przeglądarki. Ponadto oprogramowanie to jest połączone z serwisami społecznościowymi takimi jak Facebook, Instagram TikTOk,Google+ czy Twitter. Aplikacja dostępna jest w bezpłatnej wersji z możliwością wspierania przedsięwzięcia w stylu Patronate.
-
Funkcje:
- Rejestrowanie prędkości, kalorii i czasu podczas uprawiania dowolnego sportu na zewnątrz
- Rejestrowanie pozycji GPS sadzonki drzewa
- Wprowadzanie treningu ręcznie.
- Wskazówki głosowe m.in. o tempie i dystansie po każdym km
- Komentarz– znajomi wpisują na stronie trenującego krótki tekst, który po kilku sekundach dociera do niego
- Mapa trasy
- Historia treningów i analiza międzyczasów
- Synchronizacja treningów na różnych platformach (wpis przez stronę, niektóre zegarki, import plików )
- Połączenie z serwisami społecznościowymi
- Dostęp do ostatnich treningów znajomych, również na żywo
- Konkurowanie ze znajomymi lub rekordzistami okolicznych tras
- Słuchanie utworów muzycznych podczas treningów
- Mapa okolicy i mapa tras
- Informacja głosowa o treningu
- Możliwość połączenia z pulsometrem i czujnikiem rowerowym
Dodatkowe funkcje:
prowadzący: dr inż. Krzysztof Halawa
stan: zajęty
Projekt polega na stworzeniu wewnętrzfirmowego serwisu spolecznościowego do mikroblogowania. W podstawowej wersji system ma umożliwiać użytkownikom dodawanie, przeglądanie, wyszukiwanie oraz lajkowanie tweetów. W zależności od szybkości postępów prac funkcjonalności będą rozszerzane.
-
Projekt realizowany będzie w metodyce scrum. Zagadnienia do wykoniania:
- rejestracja i logowanie (Google i Facebook, OpenID),
- stworzenie web API do zarządzania serwisem,
- zaprojektowanie czytelnego interfejsu użytkownika,
- stworzenie aplikacji webowej konsumującej web API,
- synchronizacja danych z bazą danych,
- tworzenie projektu z zachowanie zasad metodologii Scrum
- Technologie:
- .NET Core, wybrany framework frontendowy, wybrana baza danych
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Na rynku znajdziemy mnóstwo stron i aplikacji do prowadzenia transmisji, ale niewiele z nich ukierunkowanych jest na prowadzenie lekcji online. Celem projektu będzie stworzenie strony, która oprócz funkcji streamingu ułatwi nauczycielom organizowanie lekcji oraz interakcję z uczestnikami.
- udostępnianie obrazu i dźwięku za pośrednictwem przeglądarki,
- organizowanie spotkań,
- tworzenie i zarządzanie kontami z podziałem na role,
- ułatwienie komunikacji między organizatorem a uczestnikami spotkania.
Cele do osiągnięcia:
Wymagana jest podstawowa znajomość języków Java i JavaScript. Aplikacja ma powstać w oparciu o frameworki Spring, React oraz technologię WebRTC i narzędzie Docker.
prowadzący: dr inż. Mariusz Topolski
stan: zajęty
Celem projektu jest stworzenie aplikacji wewnętrznej wspierającej wewnątrzfirmowe wyprzedaże sprzętowe.
-
W podstawowej wersji aplikacja powinna umożliwiać:
- Funkcjonalność dodawania przedmiotu do sprzedaży
- Możliwość przeglądania, wyszukiwania ofert
- Możliwość zakupu
- Generowanie faktury.
Projekt, w zależności od pomyślności, z założenia ma być użytkowany przez docelowych odbiorców na „produkcji”. Projekt realizowany w metodyce Scrum.
- Autoryzacja domenowa (OpenID),
- Projekt i Implementacja API obsługującego wszystkie wymagane funkcjonalności,
- Projekt i implementacja Aplikacji frontendowej obsługującej wymagane funkcjonalności,
Obsługa bazy danych.
Zagadnienia techniczne do wykonania:
Technologie:
.NET Core – preferowany z możliwością negocjacji, wybrany framework frontendowy, wybrana baza danych
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Celem pracy jest wykonanie aplikacji internetowej w której użytkownicy będą mieli możliwość przechowywania różnego rodzaju notatek.
Zakres pracy obejmował będzie implementację mechanizmu uwierzytelnienia oraz autoryzacji użytkowników w systemie; możliwość tworzenia notatek; możliwość tworzenia tzw. to-do list; możliwość dodawania grafiki do notatek; możliwość zmiany koloru notatki, możliwość zablokowania notatki (brak edycji). Dodatkowe funkcjonalności, które zostaną zaimplementowane (jeśli czas na to pozwoli), to możliwość dodawania etykiet do notatki; możliwość dodawania emotikonów w tekście notatki.
Technologie: .NET Core, wybrany framework frontendowy, wybrana baza danych
Projekt realizowany będzie w metodyce Agile (kanban lub Scrum).
Wymagana jest podstawowa znajomość C# oraz JavaScript.
prowadzący:
stan: wolny
Musimy przechować wrażliwe dane na urządzeniu, do którego - przynajmniej teoretycznie - każdy może mieć dostęp. Chcemy uniemożliwić lub znacząco utrudnić (i tym samym zniechęcić) potencjalnemu intruzowi dostęp do naszych tajemnic. Jak to osiągnąć? Potrzebujemy bezpiecznej enklawy (tzw. secure storage), która zapewni pasywną i aktywną ochronę naszych danych. Oczekujemy, że zespół, który podejmie się pracy nad tym zadaniem, zaimplementuje prototypową bezpieczną enklawę na wybranym przez nas urządzeniu (lub urządzeniach). Nieodłącznym elementem projektu będzie dokładna analiza obecnego stanu wiedzy w zakresie projektowania i budowania bezpiecznych enklaw. Prototypowa enklawa musi być rozwiązaniem programowym, które może korzystać z cech sprzętowych urządzenia, na którym będzie implementowana. Zrealizowana enklawa (program) musi w zadanym przez nas momencie odszyfrować zabezpieczone dane i umieścić je np. pod wskazaną ścieżką w systemie plików.
-
Wymagane kompetencje:
- Systemy wbudowanie (x86, ARM, MIPS)
- Linux (programowanie systemowe oraz obsługa)
- Bash
- C (potencjalnie asembler)
prowadzący: prof. dr hab. inż. Krzysztof Walkowiak
stan: zajęty
Celem projektu jest opracowanie narzędzia do automatyzacji testowania wybranych parametrów sieci Wi-Fi (np. przepustowości, opóźnień, ilości błędów itp.). Narzędzie musi umożliwiać swobodne generowanie ruchu sieciowego z wykorzystaniem różnych protokołów (np. TCP, UDP, QUIC), typu ruchu (unicast, multicast, broadcast) oraz natężeniu. Oczekujemy, że zespół, który podejmie się tego zadania zaimplementuje prototyp kompleksowego rozwiązania - automatyzującego: konfigurację urządzeń, konfigurację sieci, kolejkowanie testów, zbieranie i wizualizację wyników. Wasze narzędzie musi umożliwiać testowanie sieci Wi-Fi na urządzeniach wbudowanych z systemem Linux.
-
Wymagane kompetencje:
- Sieci komputerowe (Ethernet, Wi-Fi)
- Linux (konfiguracja, administracja)
- Bash
- Python
- Technologie Webowe
prowadzący: mgr inż. Jakub Klikowski
stan: zajęty
Projekt w formie pracy badawczo-rozwojowej nad koncepcją „elektroniczną ściany”. Celem jest stworzenie innowacyjnego rozwiązania z wykorzystaniem powłok przewodzących prąd elektryczny. Jednym z przykładów wykorzystania aplikacji powłoki przewodzącej może być stworzenie czujnika pojemnościowego i oprogramowanie interakcji z użyciem RaspberryPI. Zastosowań może być wiele – kreatywność zespołu będzie miała duży wpływ na końcowy wynik projektu.
-
Kompetencje w zespole, które ułatwią realizację zadania:
- zainteresowanie elektroniką,
- doświadczenie z RaspberryPI (lub chęć do jego zdobycia),
- znajomość programowania pozwalająca na budowę aplikacji interpretującej odczyty ze ściany i ich prezentację w ciekawy sposób wynikający z docelowego zastosowania,
- kreatywność
Zapewniamy dostęp do RaspberryPI, farb, powłok oraz innych materiałów niezbędnych do zbudowania prototypowej „ściany” oraz połączenia z nią.
prowadzący:
stan: dostępny
Sieciowe systemy monitorujące to rozbudowane aplikacje zbierające i wyświetlające duże ilości danych i generujące alerty o zdywersyfikowanym priorytecie. W chwili obecnej wykorzystujemy wiele z nich, aby na kilku monitorach obserwować zachowanie sieci.
Celem projektu jest stworzenie systemu agregującego alerty z wielu systemów i prezentującego je w przystępnej formie graficznej. Stopień skomplikowania zależeć będzie od stopnia zaawansowania i zaangażowania zrekrutowanej grupy. W fazie podstawowej planowana jest prezentacja danych SQL za pomocą narzędzia Power BI. W dalszych fazach projekt rozwijany być może poprzez programowanie niezależnych komponentów systemu takich jak sondy agregujące alerty SNMP regionalnie, serwery zarządzania, serwery warstwy prezentacji danych.
Grupa projektowa ma za zadanie przeprowadzić rozpoznanie tematu oraz wskazać technologie, w której będzie w stanie wykonać powyższy układ. Kolejnym krokiem jest implementacja układu. Wymagana jest podstawowa wiedza o sieciach komputerowych, mile widziana znajomość SQL
i Power BI.
prowadzący:
stan: dostępny
Cel projetku to aplikacja mobilna działająca w systemie Android połączona z zewnętrznymi czujnikami oraz inteligentnymi okularami z wirtualnym wyświetlaczem. Każdego dnia w firmie PPG setki współpracowników służb technicznych odwiedzają klientów w celu przeprowadzenia kontroli powłok. Celem tego projektu jest zademonstrowanie, w jaki sposób inspektor powłok może pracować bezpieczniej i wydajniej przy użyciu technologii cyfrowej.
Aplikacja działająca na inteligentnych okularach za pomocą systemu Android i wirtualnego wyświetlacza. Studenci powinni podłączyć do okularów przyrządy pomiarowe, w tym urządzenie do pomiaru grubości powłoki, pomiar koloru i mikroskop ruchomy. Powinno istnieć połączenie głosowe dzięki inteligentnej ochronie słuchu odpowiedniej klasy bezpieczeństwa. Należy opracować aplikację wykazującą różne działania inspektora. Pokaz powinien odbywać się w pełnym wyposażeniu ochronnym, w tym w kasku, rękawicach i butach ochronnych. Zespół powinien nie tylko zaproponować cechy techniczne projektu, ale także ergonomiczny kształt.
Stos technologiczny dowolny, aplikacja mobilna na system Android
prowadzący:
stan: zajęty
Cel projektu to aplikacja do wyboru farb na podstawie zdjęcia lub pliku graficznego. (application for selecting paints based on photo or image file)
Jednym z istotniejszych etapów wykańczania i remontowania mieszkania jest malowanie ścian. W gąszczu typów, marek i kolekcji kolorystycznych można się naprawdę pogubić, planując wymarzoną kolorystykę. Z pomocą może przyjść aplikacja, która na podstawie zdjęcia obiektu, którego kolor nas zafascynował, dobierze produkt z oferty PPG o tej barwie oraz pozwoli zwizualizować przyszły efekt.
Celem projektu jest zbudowanie przez grupę aplikacji, która na podstawie podanego zdjęcia lub pliku graficznego i wybranego na nim koloru, pomoże dobrać farby produkowane przez PPG.
Grupa projektowa ma za zadanie przeprowadzić dokładne rozpoznanie tematu i wskazać technologię, w jakiej będzie w stanie wykonać aplikacje. Jako następny krok, grupa ma za zadanie zaimplementować odpowiednie części aplikacji używając obecnych na rynku rozwiązań lub tworząc nowe.
Stos technologiczny jest dowolny, jednak jest zalecany podział aplikacji na frontend (Javascript/Typescript SPA) oraz backend w formie Rest API.
prowadzący:prowadzący: dr inż. Krzysztof Halawa
stan: zajęty
Jednym z większych problemów przy wykańczaniu mieszkania jest oszacowanie odpowiedniej ilości farby potrzebnej do pomalowania ścian. Na rynku istnieje wiele kalkulatorów farby, ale żaden z nich nie pozwala na proste, a zarazem dokładne wyliczenie objętości za pomocą intuicyjnej aplikacji w telefonie.
Naszym celem jest stworzenie prostej i przyjaznej użytkownikowi aplikacji pomiarowej dla systemu Android. W trakcie projektu zapoznamy się z istniejącymi aplikacjami, napiszemy rozwiązania umożliwiające zmierzenie malowanej powierzchni poprzez aparat w telefonie oraz opracujemy intuicyjny interface. Stopień skomplikowania zależeć będzie od stopnia zaawansowania i zaangażowania zrekrutowanej grupy. W dalszych fazach możemy rozwijać projekt o kolejne komponenty, takie jak integracje istniejącymi systemami, wizualizacje.
Wymagane jest podstawowa wiedza w zakresie projektowania aplikacji mobilnych. Preferowany stos technologiczny – Java.
prowadzący: prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
PPG ma wielu ważnych klientów w branży morskiej. Zapewniamy powłoki, aby statek żeglował bardziej efektywnie podczas dostarczania ładunku. Ten projekt wykorzystuje duże zbiory danych i zaawansowane analizy, aby umożliwić PPG lepsze zrozumienie przeszłej i przyszłej lokalizacji statku oraz związanego z nim klimatu oceanicznego napotkanego podczas planowanej podróży statku.
Naszym celem jest maksymalizacja efektywności paliwowej statku dzięki informacjom zawartym w stworzonym narzędziu.
Rezultatem projektu ma być pulpit przedstawiający dane na temat kondycji powłok po odbytych podróżach statku. Powinny w nim być zawarte, między innymi, informacje pogodowe, parametry wydajności powłok oraz analizy wykonane na podstawie nauki Data Science.
Wymagane jest pojęcie na temat metod zawartych w nauce analizy danych (Data Science).
prowadzący:
stan: dostępny
Paint that Talks – rozwiązanie, którego celem jest osadzenie mikroczujnika w warstwie farby i przekazywanie informacji o stanie powierzchni.
Paint that Talks jest projektem koncepcyjnym. Rezultatem powinna być podstawowa aplikacja mobilna, która pokazuje zdolność do przekazywania informacji o pomalowanej powierzchni, takich jak temperatura w czasie, wilgotność względna, aktywność elektrochemiczna, impedancja elektryczna między farbą a podłożem oraz obecność bakterii.
Aplikacja powinna zostać opracowana z wykorzystaniem platformy Power BI do prezentacji wyników.
prowadzący: prof. dr hab. inż. Czesław Smutnicki
stan: zajęty
MQTT is one of the most popular, open protocol for messaging and data exchange for Intetnet of Things. It’s easy to use and deploy, and multitude of available libraries makes it really easy to use. It is also standarized by OASIS and ISO (ISO/IEC 20922:2016). Last year a new version (5.0) of the MQTT standard was published, introducing among others:
- Ability to set an expiry interval for messages and sessions,
- Ability to specify the payload format,
- Formalization of the Request/Response pattern,
- Subscription identifiers,
- Ability to set a maximum packet size,
- Enhanced authentication.
Possible applications:
Machine-to-machine (M2M) communication, both in IoT and cloud environments.
The goal:
Explore the new possibilities introduced in the new standard version by programming a measurement device that will connect to the measurement collection server
The task is to:
Choose the measurement equipment, connect it to the provided base device Develop a firmware that will provide measurement data to the data collection server using MQTT5 Discuss and create a common interface specification for the data exchange Low power optimizations
-
Technology:
- MQTT5
- ESP8266 + Arduino IDE
- UML
-
Competences required:
- C/C++ Programming experience
- Communication skills paired with technical competences to discuss the
specification
prowadzący: mgr inż. Jakub Klikowski
stan: zajęty
Bluetooth Mesh is a computer mesh networking standard based on Bluetooth Low Energy that allows for many-to-many communication over Bluetooth radio. The Bluetooth Mesh specifications were defined in the Mesh Profile and Mesh Model specifications by the Bluetooth Special Interest Group (Bluetooth SIG). Bluetooth Mesh operates on a flood network principle. It's based on the nodes relaying the messages: every relay node that receives a network packet that authenticates against a known network key that is not in message cache, that has a TTL ≥ 2 can be retransmitted with TTL = TTL - 1. Message caching is used to prevent relaying messages recently seen.
Possible applications:
Smart home / building automation devices control - connecting actuator and sensor devices for household / office environmental control such as lightning, heating, air conditioning, air quality monitoring, energy saving
The goal:
Validate Bluetooth 5.0 Mesh type of network as a suitable method of communication in Smart home / building automation systems.
The task is to:
- Prototype sensors and actuators that will be a part of the mesh network
- Example of possible sensors:
- Light intensity
- Temperature
- Humidity
- CO2
- Air quality (PM2,5; PM10; VOCS)
- Example of actuators
- Light control (Switching lightning devices, brightness control)
- Heater / Fan / AC control
- Window control (open/close)
- Prototype should be functional enough to demonstrate at least one closedloop function utilizing at least one actuator and one sensor, for example:
- Control of light source brightness based on light sensor reading
- Control of a heater based on a temperature reading
- Opening / closing window based on CO2 level reading
- Prototype can be crude, such as a breadboard circuit, or as advanced as custom PCB with 3D printed case, but it is required to be functional during the final presentation and be able to demonstrate its purpose
- Prototype sensors and actuators have to be based on STM32WB nucleo platform, preferably running an Zephyr (Real time operating system), C/C++ required.
- Example of possible sensors:
- Create application for central device
- Central device could be a Raspberry Pi, a Laptop or any other capable device.
- Linux as an operating system is recommended but not mandatory
- Application can be written in any programming language but C++ or Python are recommended
Technology:
- Bluetooth 5.0 Mesh
- STM32WB Nucleo
- Zephyr
Competences required:
- C/C++ Programming experience
- Communication skills paired with technical competences to discuss the specification
prowadzący:
stan: wolny
XMPP is an decentralized, extensible and open standard for instant communication, presence and general routing of XML data. XMPP is based on numerous extensions - XEPs - which provide additional functionality to the protocol. Currently a set of such extensions targeted at IoT is being developed in IEEE.
Possible applications:
Machine-to-machine (M2M) communication, both in IoT and cloud environments, where each company wishes to use their own infrastructure.
The goal:
Explore the possibilities of the XMPP standard for IoT applications.
-
The task is to:
- Choose the measurement equipment, connect it to the provided base device
- Obtain knowledge about XMPP standard and proposed IoT extensions
- Develop a firmware that will connect securely to the XMPP server and broadcast using Pub-Sub the measurement results, keeping in mind constraints of the provided device (server software adjustment/modification may be required)
-
Technology:
- XMPP + XMPP IoT
- ESP8266 + Arduino IDE
-
Competences required:
- C/C++
- XML
- Possibly other programming language
prowadzący: dr inż. Marek Bawiec
stan: zajęty
Przygotowanie dash board do wizualizacji danych produkcyjnych za pomocą programu PowerBI
Określenie max zdolności linii produkcyjnej na bazie zebranych danych oraz wskazanie procesów „botle neck”
Określenie minimalnych zapasów detali [ transfer stock/ buffer] dla zadanej wydajności linii
Przygotowanie „lead time mapy” dla linii produkcyjnej
Przygotowanie dziennej wizualizacji wyników produkcyjnych
- Technologie wykorzystywane w projekcie:
- Program „PowerBI PRO”
- TypeScript
- SQL
- Mile widziane u kandydata:
- Znajomość podanych technologii
- Chęć do nauki
- Podstawowa wiedza z zakresu informatyki
prowadzący: dr hab. Wojciech Bożejko
stan: zajęty
Cel:
- Lokalizacja komputerów na hali produkcyjnej na podstawie danych z sieci WiFi opartej na urządzeniach Cisco AP i Cisco WCL – widok na mapie zakładu.
- Rozbudowa pkt.1 o „śledzenie” komputerów
- Gdzie jest,
- Gdzie był
- Kiedy „zniknął”
Czasami zdarza się sytuacja, w której nie wiemy gdzie znajduje się dany komputer lub w którym miejscu znajdował się w ostatnim czasie. Zależy nam na stworzeniu mapy, która umożliwi wizualizację obecności danego komputera podpiętego w sieci.
Cisco Access Point – urządzenie dostępowe sieci WiFi. Cisco Wireless LAN Controler – Kontroler sieci bezprzewodowej. Technologia możliwa do wykorzystania to JAVA, .NET;
prowadzący:
stan: wolny
Lokalizacja źródeł obcych sieci WiFi - podstawie danych z sieci WiFi opartej na urządzeniach Cisco AP i Cisco WCL – widok na mapie zakładu.
Celem lokalizacji sieci obcych ( np. Rouge WiFi) na terenie zakładu jest ich eliminacja, ponieważ powodują zakłócenia w działaniu sieci wewnętrznych. Celem jest stworzenie narzędzia, systemu który pomoże w lokalizacji sieci obcych.
Technologia do wykorzystania to Cisco AP - Cisco Access Point – urządzenie dostępowe sieci WiFi; Cisco WCL - Cisco Wireless LAN Controler - Kontroler sieci bezprzewodowej.
prowadzący: dr inż. Bogusław Szlachetko
stan: zajęty
Aplikacja do obsługi wydań/przyjęć rzeczy pożyczanych
(propozycja: tablet ze skanerem, skanowanie, wyszukiwanie w bazie CMDB, akcja do wykonania (wydanie/odbiór),
Logowanie operatora karta zbliżeniową
Rejestracja odbierającego także za pomocą karty zbliżeniowej.
Opis szczegółowy: Skaner może być dowolny ale na stanie posiadamy skaner marki SYMBOL, model LI4278 lub skaner ZEBRA, model MC330M i aplikacja może zostać przygotowana do tych modeli skanerów. Posiadamy kody kreskowe. Tablet LENOVO z systemem Android. Karty zbliżeniowe to np. karty RFID. Co do grupy to można rozszerzyć, wedle uznania.
prowadzący:
stan: wolny
-
Tworzenie layoutu dla X-Docku:
- Obecnie: co miesiąc zmienia się volumen przechodzący przez X-Dock. Co miesiąc więc należy dostosować layout magazynu. Obecnie jest to robione w Excelu
- Możliwe usprawnienie: szukamy narzędzia wspierającego zarządzanie layoutem magazynu.
Obecnie co miesiąc zmienia się obszar wykorzystywany na X-Docku ( miejsce przeładowywania naczep z częściami, wyrobem gotowym lub z pustymi opakowaniami). X-Dock to przestrzeń magazynowa ze stałymi elementami takimi jak brama, ścieżki dla pracowników, elementy konstrukcyjne itp. Oraz częścią do zagospodarowania. Ta przestrzeń i ułożenie na niej w/w elementów zmienia się co miesiąc w zależności od ilości wyrobów i potrzebnych do tego części.
Celem projektu jest wypracowanie systemu, aplikacji lub narzędzia, które pozwoli nam w łatwy i szybki sposób planować zagospodarowanie X-Docku przy założeniu stałych i zmiennych elementów.
Wystarczy nam układ 2 D ale z uwzględnieniem pojemności wskazanego obszaru
prowadzący:
stan: wolny
-
Drukowanie dokumentów wysyłkowych
- Obecnie: z Web EDI (Electronic Data Interchange) ręcznie są pobierane pliki *.pdf i zapisywane w ustalonej strukturze folderów. Potem dedykowana aplikacja puszcza wydruki manifestów (dokument opisujący zawartość wysyłki) i „pallete labeli”(etykieta do przyklejenia na paletę zawierająca opis zawartości palety). Wydrukowane dokumenty są potem dostarczane do działu Internal Logistic (IL) na poszczególnych halach.
- Możliwe usprawnienie: dane z Web EDI są w FGM (wewnętrzny system Finish Goods Management). Niech FGM (lub dedykowane narzędzie) z tych danych wygeneruje wydruki dla konkretnej wysyłki na żądanie z FGM wywołane np. przez IL.
Cel: Usprawnienie pracy działu logistyki wewnętrznej.
Przygotowanie aplikacji przeglądarkowej pozwalającej na work load reduction.
Komputer stacjonarny z Windows 10 i przeglądarką Edge.
prowadzący:
stan: wolny
Based on data from FGM (Finish Goods Management) & set lane logic instruct members how to prepare Set Lane.
Opis: Na chwile obecną pracownicy muszą ręcznie, w oparciu o wzorzec zaplanować ułożenie wyrobów gotowych na naczepie. Czynność tą powtarzają dla każdej wysyłki. Celem jest automatyzacja procesu.
Do realizacji tego projektu będzie wykorzystany nasz wew. System – Finish Goods Management (FGM) oraz aktualnie obowiązujący wzór (w formie dokumentu WORD).
Narzędzie to tablet Lenovo z systemem Android i przeglądarką Chrome.
prowadzący: dr hab. Wojciech Bożejko
stan: zajęty
Cel:
W celu wykonania zadania należy zbadać możliwości i wypracować uniwersalny sposób nawymianę danych między sterownikami PLC i chmurą obliczeniową poprzez serwer OPC oraz wykonanie archiwizacji tych danych w celu przygotowania raportów diagnostycznych. Technologie: Chmura danych, sterowniki PLC, protokół komunikacyjny OPC UA, Serwer OPC, narzędzie do obróbki danych i przygotowania raportów.
-
Funkcje rozwiązania:
- wymiana danych pomiędzy serwerem OPC i wybraną chmurą obliczeniową,
- generowanie raportów na podstawie przesłanych danych procesowych/diagnostycznych,
- wysyłanie raportów pocztą email na wskazany adres.
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki oraz drugą grupę prof. dr hab. inż. Michał Woźniak
stan: zajęty
Aplikacja powinna wspierać odbiorcę (w szczególności osoby pełniące funkcje kierownicze) w zarządzaniu własnymi zadaniami oraz ich delegowaniu. Duży nacisk przy tworzeniu będzie postawiony na UX i UI aby umożliwić jak najbardziej intuicyjną jej obsługę oraz funkcjonalności najlepiej realizujące optymalizację zarządzania zadaniami.
Aplikacja powinna działać zarówno na iOS jak i Android oraz jako aplikacja webowa (do opracowania w późniejszym etapie) .
-
Podstawowe funkcje MVP:
- Zarządzanie zadaniami (dodawanie, usuwanie, modyfikacja, priorytetyzowanie, tagowanie, datowanie, raportowanie wykonania).
- Delegowanie zadań (przydzielanie, datowanie, rozliczanie)
-
Dodatkowe funkcje:
- Implementacja funkcji zwiększających produktywność (m.in. geolokalizacja zadań, funkcja pomodoro)
- Śledzenie czasu pracy
- Grupowanie zadań w projekty i zarządzanie projektami.
Projekt realizowany będzie zgodnie z metodyką Scrum. Technologie do wykorzystania dowolne według uznania zespołu projektowego. Aplikacja powstaje w celu jej komercyjnego wykorzystania na rynku. Najaktywniejszym osobom z zespołu zaproponowana zostanie możliwość dalszej pracy nad produktem oraz udział w zyskach ze sprzedaży.
Ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład zespołu podpisana zostanie umowa praktyk/staży. Firma wymaga przekazania majątkowych praw autorskich
prowadzący: dr inż. Jan Nikodem
stan: zajęty
Aplikacja web pozwalająca na zarządzanie portfelem projektów realizowanych wg. wybranych metodyk (m.in. SCRUM, Prince2). Duży nacisk przy tworzeniu będzie postawiony na UX i UI aby umożliwić jak najbardziej intuicyjną jej obsługę oraz funkcjonalności najlepiej realizujące zarządzanie projektami. Aplikacja powinna działać na dowolnej przeglądarce internetowej oraz umożliwiać synchronizację z mobilnymi wersjami (iOS i Android do opracowania w późniejszym etapie).
-
Podstawowe funkcje MVP:
- Zarządzanie projektami (dodawanie, usuwanie, modyfikacja, datowanie, status wykonania/mierzenie postępu).
- Zarządzanie zadaniami w ramach projektów (dodawanie, usuwanie, modyfikacja, priorytetyzowanie,tagowanie, datowanie, raportowanie wykonania, określanie kolejności i zależności zadań).
-
Dodatkowe funkcje:
- Generowanie raportów
- Śledzenie czasu pracy
Projekt realizowany będzie zgodnie z metodyką Scrum. Technologie do wykorzystania dowolne według uznania zespołu projektowego. Aplikacja powstaje w celu jej komercyjnego wykorzystania na rynku. Najaktywniejszym osobom z zespołu zaproponowana zostanie możliwość dalszej pracy nad produktem oraz udział w zyskach ze sprzedaży. Ze wszystkimi osobami wchodzącymi w skład zespołu podpisana zostanie umowa praktyk/staży. Firma wymaga przekazania majątkowych praw autorskich.