Projekty zgłoszone przez firmy

Lista projektów zespołowych zgłoszonych przez firmy dostępnych do realizacji w semestrze letnim 2015/2016. Jeśli jesteś zainteresowany projektem i chcesz uzyskać więcej informacji prosimy o kontakt.

Temat zaznaczony pogrubioną czcionką został wybrany i jest w trakcie realizacji
Temat oznaczony w niniejszy sposób oznacza, iż ukonstytuowała się grupa studentów, która podjęła się jego realizacji. Po kliknięciu w tytuł projektu dostępna jest również informacja, który z pracowników PWr pomaga w jego realizacji. Jeśli do tematu przypisanych jest kilku prowadzących oznacza to symultaniczną realizację tego tematu przez kilka niezależnych grup.

EatWithMe
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest dostarczenie aplikacji webowej lub/i na platformę Android bądź iOS, która umożliwia użytkownikom umawianie się na wspólny obiad bądź wspólne zamawianie posiłków w celu obniżenia kosztów dostawy.

Użytkownik, który chce zamówić posiłek wysyła post na całą grupę (filtrowaną na podstawie firmy, w której dana osoba pracuje bądź na podstawie lokalizacji) lub też wyłącznie do grupy prywatnej (do której należą znajomi), a zainteresowane osoby mogą włączyć się do dyskusji i przyłączyć się do zamówienia. Następnie wybrana osoba organizuje ankietę (bądź jest ona generowana automatycznie), gdzie można wybrać restaurację, w której zostanie zamówione jedzenie. Po wybraniu restauracji zainteresowane osoby mogą otworzyć stronę z menu i wysłać swoje zamówienia do użytkownika, która skontaktuje się już bezpośrednio z danym lokalem. Lista restauracji pogrupowanych na kategorie/rodzaj kuchni jest dostępna w serwisie. Ponadto restauracje mogą być oceniane przez użytkowników aplikacji.

Podczas wysyłania informacji o zamawianiu posiłków użytkownik powinien zdefiniować typ bądź typy kuchni, jakie preferuje, a następnie pozostałe osoby mogą wybierać tę kuchnię, którą w danym dniu preferują.

Standardowo każda z osób będzie płaciła za swoje zamówienie przy odbiorze, jednakże dodatkowo można zaimplementować mechanizm, który pozwala bezpiecznie płacić za całe zamówienie jednej wybranej osobie, która następnie jest informowana o realizacji przelewów na jej konto (integracja z systemem płatności, wysyłanie potwierdzenie przelewu itd.)

Aplikacja mobilna ma być dedykowana na system Android lub iOS, natomiast strona backendowa może zostać zaimplementowana przy użyciu frameworków języka Java (np. Spring).

DeliverIT
prowadzący: dr inż. Jan Nikodem (INT) oraz dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest dostarczenie aplikacji na platformę Android lub iOS, która umożliwia użytkownikom umawianie się z innymi osobami w celu wysłania i dostarczenia przesyłki/paczki.

Zarejestrowani użytkownicy portalu publikują informacje na temat podróży, jaką będą odbywać oraz o rodzajach paczek (np. list, mała paczka, duża paczka o danych wymiarach), jakie mogą dostarczyć do adresatów. Ponadto kierowca/kurier zaznacza, do jakich miejscowości znajdujących się na trasie może dostarczyć przesyłkę. Zainteresowana osoba zgłasza się do potencjalnego kuriera, aby umówić się na dostarczenie przesyłki.

Transport każdej z paczek kosztuje określoną kwotę. Kurier może dostarczyć paczkę bezpośrednio do adresata (za dodatkową opłatą), bądź umówić się z odbiorcą w danym miejscu, aby nie zbaczać z trasy.

Dodatkowo kurier może udostępniać swoje położenie przy pomocy GPS tak, aby nadawca oraz odbiorca paczki mogli na bieżąco monitorować status paczki oraz potencjalny czas oczekiwania. Ponadto aplikacja kuriera może automatycznie wysyłać powiadomienia/alerty (działające w obrębie aplikacji) lub/i smsy, aby poinformować zainteresowanych o postępie podróży. Użytkownicy mogą się wzajemnie oceniać oraz dodawać komentarze na temat współpracy.

Aplikacja mobilna ma być dedykowana na system Android lub iOS, natomiast strona backendowa może zostać zaimplementowana przy użyciu frameworków języka Java (np. Spring).

Elektroniczna książeczka zdrowia dziecka
prowadzący: dr inż. Jan Nikodem (INT) oraz dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest dostarczenie mobilnej aplikacji na platformę Android lub iOS, która będzie stanowić elektroniczną książeczkę zdrowia dziecka.
Aplikacja będzie nie tylko przechowywać informacje na temat zdrowia i rozwoju dziecka, ale także jego osiągnięć, kamieni milowych (raczkowanie, siedzenie itp.), jakie mają miejsce w kolejnych miesiącach/latach życia dziecka.
Dane o dziecku będą wprowadzane przez rodziców (użytkowników aplikacji), a ponadto część informacji takich jak informacja o obowiązkowych szczepieniach, siatki centylowe będą dostarczane wraz z aplikacją.
Użytkownicy aplikacji będą mogli udostępniać wybrane dane innym użytkownikom oraz publikować je na portalu społecznościowym typu facebook.

Implementowana aplikacja może zawierać następujące moduły (funkcjonalności):

  • karta szczepień
  • monitorowanie wagi, wzrostu
  • siatki centylowe wzrostu i wagi (wykresy)
  • zdjęcia – galeria zdjęć wraz z opcjami sortowania
  • ważne wydarzenia wraz ze zdjęciami
  • historia chorób i leków
  • historia wizyt kontrolnych
  • publikowanie postów na facebooku
  • dzielenie sie informacjami z innymi użytkownikami (publikowanie informacji)
  • możliwość śledzenia innych użytkowników jeżeli wyraża na to zgodę
  • aplikację można rozszerzyć o kartę zdrowia kobiety w ciąży (choć ten temat jest także pomysłem na zupełnie nową aplikację)
  • reminder szczepień, wizyt kontrolnych
News@World
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński (INS) oraz dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest implementacja platformy, która umożliwia przeglądanie najnowszych artykułów pojawiających w sieci w wybranych serwisach.
Projekt będzie się składał z 2 modułów – z serwera, który zbiera i grupuje artykuły oraz klienta (na platformę Android lub iOS bądź/i aplikacja webowa), która pozwala na przeglądanie artykułów.
Aplikacja mobilna powinna wspierać następujące funkcjonalności:

  • dodawanie nowych kategorii wyszukiwania
  • wyszukiwanie informacji po tagach, kategoriach
  • rating artykułów i wyszukiwanie na podstawie ocen/ratingu
  • wyświetlanie alertów o pojawieniu się nowego artykułu z wybranej dziedziny
  • wyświetlanie tytułów top10 artykułów na dany temat
  • wybór języka szukanego artykułu/informacji
  • śledzenie postów/publikacji o wybranej osobie na podstawie tagów

Natomiast serwer powinien:

  • zbierać informacje oraz kompletne artykuły lub adresy publikacji z sieci (z różnych serwisów) i wystawiać RESTowe API, które umożliwia działanie klienta androidowego, iOS bądź webowego
  • grupować informacje ze względu na zawartość (słowa kluczowe, metatagi) bądź sekcji na stronach html, w obrębie których dany artykuł jest publikowany (struktura html).

Aplikacja może także zbierać informacje z serwisów społecznościowych.

Sales@Shops
Krótki opis projektu

Celem projektu jest dostarczenie aplikacji na platformę Android lub iOS, która informuje użytkownika o dostępnych promocjach w sklepach internetowych lub/i w portalach umożliwiających zakupy grupowe (groupon, fastdeal itp.). Aplikacja powinna dostarczać informacje na temat wyprzedaży bądź ofert promocyjnych dla wybranych typów produktów definiowanych przez użytkownika, śledząc kilka wybranych stron internetowych.
Dodatkowo aplikacja pozwala monitorować dostępność oraz zmiany cen wybranych produktów w sklepach internetowych na podstawie unikatowej nazwy bądź numerów referencyjnych. Informacje o zmianach powinny być zapisywane oraz dodatkowo pojawiać się w formie komunikatów.
Ponadto użytkownik może korzystać z terminarza, który informuje o kończących (i jeśli to możliwe – o rozpoczynających) się ofertach. Informacje na temat produktów oraz promocji powinny być udostępnione w postaci restowego API, z którego korzystać będzie aplikacja mobilna.

Aplikacja mobilna ma być dedykowana na system Android lub iOS, natomiast strona backendowa może zostać zaimplementowana przy użyciu frameworków języka Java (np. Spring).

Gra Komputerowa
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński (INS)
dr inż. Iwona Poźniak-Koszałka (ISK)
dr inż. Marek Piasecki (INS) oraz dr inż. Wojciech Bożejko (ARS)

Krótki opis projektu
Celem projektu implementacja jednej z gier:

  • Hex – https://pl.wikipedia.org/wiki/Hex_(gra_planszowa)
  • Kropki – https://pl.wikipedia.org/wiki/Kropki_(gra)
  • Scrabble (reguły niekoniecznie muszą być w pełni zgodne z oryginalną grą)

Gra przewiduje rozgrywki typu:

  • Multiplayer
  • Single player (‚przeciwko komputerowi‘)

Ponadto możliwa jest implementacja klienta desktopowego lub/i webowego lub/i mobilnego (Android lub iOS).

JavaMaster
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest implementacja gry na platformę Android lub iOS (bądź aplikacji webowej), która sprawdza wiedzę z zakresu inżynierii oprogramowania. Jest to gra typu klient-serwer, gdzie serwer jest odpowiedzialny za gromadzenie pytań i przydzielanie im graczom. Zbiór pytań jest rozszerzany przez administratora, a dodatkowo użytkownicy (społeczność) mogą samodzielnie wysyłać na serwer własne nowe pytania w formie testowej wraz z proponowanymi odpowiedziami. Przynajmniej jedna odpowiedź musi być prawidłowa.

Możliwe formy gry:

  • Użytkownicy mogą grać ze sobą, odpowiadając równocześnie na te same pytania, które są dobierane przez serwer.
  • Każdy użytkownik może samodzielnie odpowiadać na pytania i zbierać w ten sposób punkty.
  • Każdy użytkownik codziennie otrzymuje losowo wybrane pytanie, na które musi odpowiedzieć.

Uczestnicy po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi otrzymują punkty, które następnie są weryfikowane i na ich podstawie gracz otrzymuje odpowiedni tytuł/postać (junior, senior, master itp.). Pytania mogą być grupowane ze względu na kategorię (dany język programowania, inżynieria oprogramowania, bazy danych itp.)

Każde pytanie może być ocenione przez gracza. Wysoki rating pytania ma pozytywny wpływ na ocenę osoby, która jest autorem tego pytania. Pytania oceniane negatywnie są usuwane z puli. Ponadto dla każdego pytania opracowywane są statystyki, które określają, ile osób udzieliło prawidłowej odpowiedzi i na tej podstawie pytania mogą być dopasowywane do graczy na określonych poziomach zaawansowania. Gracz nie może odpowiadać na pytania zadane przez siebie.

Aplikacja jest odpowiedzialna również za prowadzenie rankingu graczy. Kolejne sukcesy graczy, zdobywanie wyższych stopni (postaci) mogą być publikowane na portalu społecznościowym typu facebook.

Aplikacja mobilna ma być dedykowana na system Android lub iOS, natomiast strona backendowa może zostać zaimplementowana przy użyciu frameworków języka Java (np. Spring).

Urządzenie mierzące moc kolarza i przesyłające dane przez Bluetooth do telefonu komórkowego lub innych urządzeń kompatybilnych (np. komputer kolarski, pulsometr itd.)
prowadzący: dr inż. Marek Bawiec (INT) oraz dr hab. inż. Przemysław Śliwiński (EZI)

Krótki opis projektu
Tzw. Trening z pomiarem mocy rewolucjonizuje podejście do treningu kolarstwa. W przeszłości i obecnie podstawowymi narzędziami określania intensywności treningu były prędkościomierz i pulsometr. Oba urządzenia w tym zastosowaniu są wrażliwe na zmiany warunków atmosferycznych (np. jazda pod wiatr jest wolniejsza) i stanu fizycznego kolarza (np. tętno spada po kolejnym dniu wysiłku, lub rośnie np. po spożyciu produktów zawierających kofeinę).
Z tych względów, większość zawodowych sportowców używają obecnie do treningu tzw. mocomierzy (ang. powermeter). Wraz z tą grupą, urządzenia zyskują popularność wśród ambitnych amatorów. Główną barierą upowszechnienia się tych urządzeń jest ich cena (od ok 2,5 do nawet 11 tys. zł) oraz stosunkowa niedojrzałość rynku i obecnych na nim urządzeń (historycznie podobnie było z pierwszymi pulsometrami, przypominającymi początkowo urządzenia do EKG).
Celem projektu byłoby zaprojektowanie taniego i niezawodnego systemu pomiaru mocy z wykorzystaniem tensometru, prostego mikrokontrolera (np. ATTINY) i nadajnika bluetooth, oraz smartfona z aplikacją monitorującą odczyty. Przy tych założeniach koszt urządzenia powinien być stosunkowo niski (np. ATTINY 9zł, nadajnik BT 30zł + przetwornik tensometryczny). Urządzenie należałoby przygotować do produkcji lub zaprojektować jako DYI project do samodzielnego złożenia przez hobbystów.

Zautomatyzowany pomiar czasu zawodów sportowych przy użyciu telefonów komórkowych oraz portal internetowy prezentujący wyniki on-line
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński (INS)

Krótki opis projektu
W większości rozgrywanych współcześnie zawodów sportowych (np. kolarskich, biegowych itp.) pomiar czasu zawodnika odbywa się elektronicznie, przy użyciu tzw. „chipa” (taga RFID) i mat pomiarowych. Organizator zawodów realizację pomiaru czasu zleca jednej z wielu wyspecjalizowanych firm. Koszty takiej operacji są stosunkowo duże ze względu na konieczność wyposażenia zawodników w ”chipy”, wynajęcia osób obsługujących pomiar i marżę firmy mierzącej czas, jako pośrednika.
Koszty profesjonalnego pomiaru czasu są często barierą dla organizatorów zawodów niższej rangi (np. lokalnych zawodów organizowanych przez stowarzyszenia non-profit czy organizatorów zawodów charytatywnych).
Celem projektu byłoby opracowanie niskokosztowego, zautomatyzowanego systemu pomiaru czasu zawodów sportowych oraz stworzenie atrakcyjnego portalu prezentującego wyniki na żywo. System musiałby wdrażać wiele procesów samoobsługi zawodnika (np. zawodnik dokonuje samodzielnej rejestracji w systemie i pobiera aplikację na telefon, przed zawodami) oraz wykorzystywać fakt upowszechnienia się telefonów z funkcją GPS i dostępem do internetu.

System monitoringu małogabarytowych obiektów latających typu dron
Krótki opis projektu
Projekt składałby się z trzech części:

  • modułu GSM/GPS/ALT/CAM montowany do obiektu umożliwiającego wysyłanie sygnału o aktualnej pozycji obiektu za pomocą sieci GSM,
  • systemu umożliwiającego śledzenie obiektu online za pomocą aplikacji na urządzenia mobilne,
  • aplikacji webowej – portal agregujący informację o wszystkich zarejestrowanych urządzeniach, użytkownikach i przebytych trasach w systemie.

Przykładowe funkcjonalności systemu:

  • Śledzenie trasy 3D (wraz z odwzorowanymi wysokościami) pokonanej przez drona.
  • Analiza parametrów lotu.
  • Możliwość odnalezienia obiektu w przypadku awaryjnego lądowania.
  • Możliwość porównywania tras z innymi użytkownikami portalu.
  • Streaming live video z lotu drona widoczny w portal dla innych użytkowników.
  • Określenie stref bezpiecznego lotu – Zaznaczenie na mapach obiektów typu lotnisko, jednostki wojskowe, itp.

Zakup wszelkich materiałów potrzebnych do realizacji projektu we własnym zakresie grupy projektowej.

Internetowy sklep 3D z wykorzystaniem technologii okularów 3D typu VR

Krótki opis projektu

System umożliwiający odzwierciedlenia rzeczywistego sklepu w technologii internetowego sklepu 3D. Użytkownik korzystając ze sklepu internetowego oraz rzeczywistego powinien być w stanie łatwo odnaleźć produkty, znajdujące się w tych samych miejscach, co w sklepie rzeczywistym.

Przykładowe funkcjonalności systemu:

  • Prezentacja artykułów w postaci 3D
  • Możliwość przemieszczania się po sklepie

Zakup wszelkich materiałów potrzebnych do realizacji projektu we własnym zakresie grupy projektowej.

SureBet - wyszukiwanie pewnych zakładów bukmacherskich
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński (INS)

Krótki opis projektu

Implementacja systemu agregującego dane z różnych systemów bukmacherskich. Na podstawie danych system będzie wyszukiwał takie zestawy zakładów związanych z pojedynczym meczem, których obstawienie gwarantuje zysk, niezależnie od wyniku. Ze względu na to, że różne firmy bukmacherskie oferują różne kursy na taki sam wynik meczu, zawierając zakłady za odpowiednio wyliczone stawki u konkurencyjnych bukmacherów, mamy pewność wygranej. W przypadku wykrycia takich meczy, system powinien wygenerować powiadomienia do aplikacji webowej, mobilnej.
Istotny jest również czas działania aplikacji – kursy są często aktualizowane i nawet drobna zmiana kursu może przesądzić o tym, iż zakład nie jest już „pewny”.
Technologia: Architektura klient – serwer, java, technologie mobilne

Automatyczna analiza techniczna
prowadzący: dr inż. Paweł Rogaliński (INS)

Krótki opis projektu
Projekt ma na celu opracowanie systemu informatycznego, który będzie śledził notowania giełdowe oraz generował na ich podstawie sygnały inwestycyjne. System powinien również
umożliwiać testowanie strategii inwestycyjnych w oparciu o dane historyczne.
Zakres funkcjonalny:

  • Import danych z notowaniami giełdowymi.
  • Implementacja wybranych wskaźników analizy technicznej.
  • Generacja sygnałów inwestycyjnych na podstawie wybranych wskaźników analizy technicznej.
  • Implementacja możliwości definiowania strategii inwestycyjnych w oparciu o wiele wskaźników.
  • Testowanie zdefiniowanych strategii w oparciu o dane historyczne.

System lokalizowania i montażu elementów oraz ich inspekcji jakości z wykorzystaniem robota przemysłowego FANUC i system wizyjnego iRVision wraz z automatycznym mailowym raportowaniem stanu pracy
prowadzący: dr inż. Michał Lower (ARK)

Krótki opis projektu
Celem jest zaprojektowanie i zbudowanie prototypu linii automatycznego montażu elementów (dowolnie wybranych) z wykorzystaniem robota przemysłowego i systemu wizyjnego. Za pomocą tego systemu, robot miałby pobierać rozrzucone losowo detale i dostarczać je do linii montażu. W trakcie kolejnych operacji montażu robot miałby transportować detale do kolejnych etapów linii kontrolując jednocześnie jakość elementów i wysyłając odpowiednio powiadomienia mailowe informując o statusie produkcji.

Generowanie ścieżki dla robota na podstawie skanu powierzchni sensorem odbiciowym
prowadzący: dr inż. Michał Lower (ARK)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest utworzenie oprogramowania na robota Fanuc, które będzie w pierwszym kroku skanowało trajektorię sensorem odbiciowym. W drugim kroku robot generuje i wykonuje znalezioną ścieżkę.

Wymagane umiejętności: programowanie TP robotów Fanuc.

Smart Factory – Nowoczesne sposoby optymalizacji procesów produkcji z wykorzystaniem: robotów, wirtualizacji 3D, sterowników PLC, pomiaru energii oraz bezpośredniej komunikacji z systemami zarządzania produkcją
prowadzący: dr inż. Michał Lower (ARK)

Krótki opis projektu
Stworzenie działającego modelu symulującego linię produkcyjną. Linia będzie wirtualna, wykorzystywać będzie jednak prawdziwego robota RV oraz sterowniki i inne elementy automatyki udostępnione przez Mitsubishi Electric.

Etapy projektu:

  • Stworzenie w programie Visual Components wirtualnego modelu 3D linii produkcyjnej wykorzystującej robota RV firmy Mitsubishi Electric.
  • Zaprogramowanie prawdziwego robota RV według programów stworzonych w modelu wirtualnym.
  • Stworzenie programu dla sterownika PLC firmy Mitsubishi Electric symulującego działanie linii produkcyjnej oraz obsługa pomiaru energii linii produkcyjnej.
  • Stworzenie wizualizacji dla panela operatorskiego oraz SCADY na PC zarządzającego linią produkcyjną, tworzenie zleceń produkcji, raportów, analiza zużycia energii.
  • Skomunikowanie systemu z bazą danych SQL w celu wymiany informacji pomiędzy robotem, PLC a tzw. zadaniami produkcji.

NeuroEye - wizyjny system do detekcji, identyfikacji i śledzenia obiektów wykorzystujący głębokie sieci neuronowe
prowadzący: dr inż. Andrzej Rusiecki (ART) oraz dr inż. Marek Bazan (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest opracowanie prototypu systemu, którego zadaniem jest wykrycie w obrazie z kamery wideo zadanego obiektu, określenie jego pozycji (np. położenie środka ciężkości), a następnie śledzenie go poprzez automatyczną modyfikację pozycji kamery (kamera wyposażona jest w mechanizm sterowania polem widzenia typu PTZ) w taki sposób, by pozycja obiektu znajdowała się jak najbliżej środka pola widzenia kamery z możliwie jak najsilniejszym powiększeniu. Proces detekcji obiektu i korekty pola widzenia powinien realizowany być czasie rzeczywistym.

Przewiduje się, że oba zadania: zadanie detekcji i identyfikacji obiektu oraz zadanie sterowania pozycją kamery zrealizowane zostaną poprzez zastosowanie sieci neuronowych typu głębokiego (deep learning neural networks). Przewiduje się zastosowanie opracowanego systemu do detekcji i śledzenia ludzkich twarzy (NeuroEye face tracker) oraz/lub do detekcji i śledzenia tablic rejestracyjnych na poruszających się pojazdach (NeuroEye vehicle plate tracker).

Do realizacji projektu wymagana jest znajomość języków programowania Python oraz C++. Wymagana jest także umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Linux. Zaletą będzie znajomość zagadnień cyfrowego przetwarzania obrazów oraz sztucznych sieci neuronowych. W ramach projektu wykorzystywane będą specjalizowane środowiska developerskie OpenCV oraz Theano.

NeuroVoice - system do automatycznego kolekcjonowania i luźnej annotacji nagrań dźwiękowych jako kluczowe narzędzie do rozbudowy bazy nagrań ang. speech corpora) wspomagającej rozpoznawanie mowy w języku polskim.
prowadzący: dr inż. Bogusław Szlachetko (TMU)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest opracowanie prototypu systemu automatycznego pozyskiwania nowych nagrań wypowiedzi głosowych w języku polskim wraz z informacją o ich zawartości — transkrypcją tekstową. Zadaniem systemu jest także wstępnej, luźnej annotacji nagrań poprzez odpowiednią synchronizację czasową wypowiedzi z dołączonym tekstem.

Planuje się, że system będzie pozyskiwać nowe nagrania z publicznie dostępnych źródeł — do tego celu przewiduje się wykorzystanie np. ścieżki dźwiękowej z sygnału telewizji cyfrowej DVB wraz z danymi tekstowymi podawanymi w kanale napisów (audiodeskrypcji). Zadaniem systemu będzie wykrycie momentów, w których sygnał tekstowy jest dostępny, zapisanie w pamięci podręcznej dźwięku i nadawanego wraz z nim tekstu. W kolejnym kroku system powinien wykonać synchronizację wypowiedzi z tekstem poprzez dodanie do każdego słowa właściwego znacznika czasowego odwołującego się do zapisu dźwiękowego — ten proces powinien wykorzystywać mechanizm automatycznego rozpoznawania mowy. W końcu system powinien automatycznie dokonać ocenę przygotowanego materiału i przenieść go do docelowej bazy nagrań tylko wówczas, gdy jakość będzie zadowalająca.

Kluczowym mechanizmem w systemie ma być moduł automatycznej synchronizacji „mowa – tekst”. Moduł ten powinien wykorzystywać mechanizm automatycznego rozpoznawania mowy polskiej zrealizowany przy pomocy środowiska badawczego Kaldi (http://kaldi-asr.org/). W ramach projektu przewidziane jest iteracyjne poprawianie jakości działania Kaldi-ego poprzez douczanie modelu językowego na nowo-pozyskanych danych.

W projekcie wymagana jest umiejętność programowania w języku C++ oraz Python, a także wymagana jest znajomość systemu operacyjnego Linux (praca w środowisku skryptowym, na konsoli).

NeuroEar - system do nagrywania wypowiedzi (mowy) wykorzystujący aktywne filtrowanie szumów poprzez zastosowanie macierzy mikrofonów oraz kształtowanie wiązki (beamforming)
prowadzący: dr inż. Bogusław Szlachetko (TMU)

Krótki opis projektu
Celem projektu opracowanie eksperymentalnego systemu do zapisu wypowiedzi (ludzkiej mowy) w otoczeniu, w którym występuje wielu mówców jednocześnie oraz istnieje szereg źródeł zakłóceń (echo, szum „tła”). Przewiduje się zastosowanie zestawu wielu mikrofonów (w układzie sferycznym lub hemisferycznym) połączonych w macierz dzięki czemu możliwe będzie wykorzystanie mechanizmów formowania wiązki. Stworzony system powinien móc działać w typowych pomieszczeniach konferencyjnych bez dokładnego określania gdzie znajdują się mówcy.

Nowatorskim podejściem w projekcie ma być weryfikacja koncepcji wspomagania filtracji poprzez dokładne umiejscowienie źródła dźwięku (mówcy) w przestrzeni 2D/3D i założenie semistacjonarności jego pozycji. Przewiduje się przetestowanie różnych technik określania pozycji źródła dźwięku (m.in. przez uczenie maszynowe).

Przewiduje się następujące zadania w ramach projektu: (A) stworzenie układu akwizycji dźwięku – macierzy mikrofonów, (B) opracowanie i implementacja mechanizmu filtracji zakłóceń poprzez uformowanie wiązki na jedno źródło dźwięku o znanej pozycji, (C) opracowanie, implementacja i weryfikacja wykrywania pozycji źródła dźwięku.

Do realizacji projektu wymagana jest znajomość języków programowania Python oraz C++. Wymagana jest także umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Linux. Zaletą będzie znajomość zagadnień cyfrowego przetwarzania sygnałów (DSP) oraz sztucznych sieci neuronowych (ANN).

NeuroQuake - system do detekcji, identyfikacji pojazdów (i/lub pieszych) za pomocą sygnałów generowanych przez geofony z wykorzystaniem głębokich sieci neuronowych
prowadzący: dr inż. Bogusław Szlachetko (TMU)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest opracowanie prototypu systemu, którego zadaniem jest wykrycie i klasyfikacja pojazdu (bądź pieszego) na podstawie sygnałów dostarczanych przez zestaw geofonów zamontowanych w drodze. Zakłada się zastosowanie od dwóch do czterech detektorów (geofonów) dostarczających sygnał 2D lub 3D. Dzięki wykorzystaniu istniejącego poligonu badawczego Neurosoftu wyposażonego w bardzo precyzyjny układ detekcji, klasyfikacji i identyfikacji pojazdów dla celów niniejszego projektu przewiduje się zebranie bardzo dużej liczby otagowanych danych pomiarowych przez co możliwe będzie zastosowanie algorytmów opierających się na głębokich sieciach neuronowych.

Przewiduje się następujące zadania w ramach projektu: (A) oczujnikowanie pola pomiarowego i implementacja układu akwizycji danych, (B) opracowanie i utworzenie bazy danych sygnałów dla pojazdów wraz z mechanizmem automatycznego jej uzupełniania, (C) opracowanie, implementacja i weryfikacja mechanizmu wykrywania pojazdu, ew. śledzenia trajektorii pojazdu oraz (D) opracowanie, implementacja i weryfikacja mechanizmu klasyfikacji pojazdu na podstawie.

Do realizacji projektu wymagana jest znajomość języków programowania Python oraz C++. Wymagana jest także umiejętność posługiwania się systemem operacyjnym Linux. Zaletą będzie znajomość zagadnień cyfrowego przetwarzania sygnałów (DSP) oraz sztucznych sieci neuronowych (ANN).

Using pattern recognition to find memory leaks
Krótki opis projektu

Skrypt lub aplikacja uruchamiana w systemie Linux, rozpoznająca w danych wejściowych wzorce wskazujące na wycieki pamięci, zaimplementowana na bazie sztucznej inteligencji (preferowane sztuczne sieci neuronowe). Wymagane umiejętności programistyczne w języku Perl lub Python oraz podstawy sztucznej inteligencji.

Power Distribution Unit control via mobile phone application

Krótki opis projektu
Aplikacja mobilna na platfotmy Android i Windows Mobile, służąca do zdalnej kontroli urządzeń PDU (Power Distribution Unit). Wymagane umiejętności programistyczne aplikacji mobilnych, technologii webowych, języka Python oraz podstawy sieci IP.

Virtual reality data exploration
Krótki opis projektu

Goal:
Data immersion – exploring the data in Virtual Reality

Scope definition:
Mobile app (applicable for Oculus Rift):

  • Reading the data and creating the cloud of points, surfaces etc.
  • Handling events (e.g. clicking on point to get more detailed meta-data)

example

Benefits For Students

  • Data Science related topics are highly demanding on job market
  • Android programming skills are highly demanding on job market
  • Opportunity to play with a nice, new equipment
Universal YANG data parser for Cloud Network Element configuration
Krótki opis projektu

Goal:
Introduction of Cloud Network Elements support for automated configuration planning.

Scope definition:
Create web based tool which enables to import Cloud NE file based configuration and translate it to standarized xls-based format. Cloud NE parametrization is based on YANG model with usage of NETCONF protocol, both open and standarized formats. Solution should provide also export functonality.

example

Benefits For Students

  • Possibility to obtain new competencies
  • Working with new Cloud technologies and telecom experts
Predykcja trendów i czynników wpływających na zanieczyszczenie środowiska
Krótki opis projektu

Goal:
Predykcja trendów i czynników wpływających na zanieczyszczenie środowiska. Znalezienie trendów pozwalających na ograniczenie zanieczyszczeń i regulacje czynników na nie wpływających, pozycjonowanie miasta na tle innych aglomeracji.

Scope definition:
Znalezienie korelacji pomiędzy różnymi źródłami danych publicznych w celu prognozowania prawdopodobieństwa wystąpienia wzrostu zanieczyszczeń powietrza.

Inputs:

  • dane o średniej prędkości pojazdów, dane publiczne (korkowo.pl), lub dane z monitoring miejskiego,
  • dane pogodowe, dane historyczne z ostatniego roku,
  • dane o poziomie zanieczyszczeń ze stacji pomiarowych, dane historyczne z ostatniego roku,
  • dane o badanych miastach (wielkość, populacja, komunikacja miejska, korki),
  • kalendarz lokalnych świąt i imprez.

Output i analityka:

  • Określenie korelacji pomiędzy zanieczyszczeniami powietrza, natężeniem ruchu samochodowego i warunkami pogodowymi. Znalezienie trendów.
  • Znalezienie powtarzalnych wzorców pozwoliłoby na utworzenie ostrzeżeń smogowych.
  • Weryfikacja wzorców pomiędzy rożnymi miastami.
  • Rankingi miast.
Planowanie miejskiej infrastruktury komunikacyjnej

Krótki opis projektu

Goal:
Algorytmy planowania miejskiej sieci komunikacyjnej.

Scope definition:
Znalezienie korelacji pomiędzy różnymi źródłami danych publicznych wspomagających planowanie miejskiej sieci komunikacyjnej.

Inputs:

  • dane roweru miejskiego WRM/Nextbike, godzina i miejsce wypożyczenia i zwrotu roweru, dane historyczne z ostatniego roku
  • dane MPK o lokalizacji pojazdów, dane historyczne z ostatniego roku
  • dane o średniej prędkosci pojazdów, dane publiczne (korkowo.pl), lub dane z monitoring miejskiego
  • dane pogodowe, dostępne publicznie, dane historyczne z ostatniego roku
  • dane z serwisów logujących trasy użytkowników, Endomondo, European Cycling Challenge

Output i analityka:

  • Planowanie budowy nowych tras rowerowych na podstawie punktu wypożyczenia i oddania roweru
  • Planowanie budowy nowych tras rowerowych na podstawie danych z aplikacji logujących
  • Korelacja lokalizacji stacji WRM z przystankiem MPK, czy użytkownicy chętniej korzystają z lokalizacji gdzie można połączyć oba środki transportu
  • Wzajemna zależność pomiędzy ilością rowerów w ruchu a średnią prędkością pojazdów w mieście, estymacja trendu ile musiałoby być użytkowników rowerów żeby zmniejszyć korki w zauważalny sposób, korelacja ilości rowerów w ruchu z pogoda

Benefits For Students

  • Praca z danymi non-telco i pokazanie zastosowania algorytmóœ i analiz matematycznych do rozwiązywania pozornie odległych problemow
  • Doświadczenie w kluczowym segmencie obecnego rynku telekomunikacyjnego: Internet of Things
  • Promocja ruchu rowerowego w celu zmniejszenia korków
Sztuczne oko ­- pomoc dla osób niewidomych
Krótki opis projektu

Percepcja otoczenia, u osób widzących oparta jest w dużej części na danych wzrokowych. Osoby niewidome muszą radzić sobie przy pomocy pozostałych czterech zmysłów. Najbardziej naturalnym i niezawodnym zmysłem służącym osobom niewidomym do rozpoznania najbliższego otoczenia jest dotyk. Otoczenie dalekie jest praktycznie nieosiągalne dla zmysłów którymi dysponuje taka osoba. Wydaje się, że aby umożliwić percepcję przestrzeni dalekiej należało by przetłumaczyć obraz optyczny tej przestrzeni na dane zmysłowe, którymi dysponuje osoba niewidoma (słuch, smak, węch, dotyk). Zmysłem wybranym w opisywanym zadaniu, jest dotyk.

Celem zadania jest zbudowanie urządzenia do pobudzania dotykowego skóry sterowanego obrazami z kamery. Elementem roboczym będzie najprawdopodobniej matryca tępo zakończonych igiełek. Każda igiełka będzie odzwierciedlać jeden piksel obrazu z kamery (rozdzielczość matrycy będzie wymagała ustalenia). Matryca będzie stanowić prostokątną płaszczyznę o ustalonych wymiarach przykładaną do skóry (np. na brzuchu).

Zadania do wykonania​

  • projekt matrycy stymulatorów oraz zlecenie jej wykonania (najprawdopodobniej matryca tępo zakończonych igiełek pobudzanych elektromagnetycznie, wybór najodpowiedniejszej technologii wchodzi w zakres zadania)
  • opracowanie architektury oraz napisanie oprogramowania dla urządzenia ­ sterowniki urządzeń, program przetwarzający obrazy na na sygnały pobudzające stymulatory, interfejs użytkownika
  • opcjonalnie, testy we współpracy z osobą niewidomą

Technologie​

  • systemy kontroli wersji ­ SVN, GIT
  • oprogramowanie wspomagające zarządzanie projektem ­ Jira
  • języki oprogramowania ­ C++, (dodatkowo opcjonalnie VHDL w przypadku potrzeby użycia układów programowalnych)
  • kompilacja w chmurze ­ EClaude/emake
  •  testowanie jednostkowe ­ GoogleTest
  • inne narzędzia diagnostyczne ­ CTC, gcov, walgrind
Projekt i realizacja sprzętowego bufora CPRI/OBSAI na bazie układu FPGA
Krótki opis projektu

Projekt polega na zaprojektowaniu płytki PCB z dwoma slotami SFP+ i odpowiednio dobranym układem FPGA wraz z peryferiami. Nastawy opóźnień wprowadzanych przez układ mogą się odbywać na dwa sposoby: 1. Przez ustawienie zworek/użycie odpowiedniego wsadu (wersja prostsza) 2. Przez odpowiednie komendy z użyciem portu ETH (wersja trudniejsza. Całość dedykowana do interfejsu CPRI/OBSAI Minimalne wspierane prędkości odpowiednio 4x base CPRI, czyli 2.4576Gb/s oraz 4x base OBSAI czyli 3.072Gb/s. Biorąc pod uwagę kodowanie 8b/10b, efektywna częstotliwość sygnału to 3.072GHz oraz 3.84GHz. Zniekształcenia można oszacować na podstawie masek do pomiarów diagramu oka standardów.

Stworzenie modeli urządzeń w qemu na podstawie kodów VHDLa (np. SPI, SQP czy inne komponenty PSS)
Krótki opis projektu

Projekt polega na stworzeniu modelu urządzeń używając framework dostarczonego przez qemu (http://wiki.qemu.org/Main_Page) bazując na RTLu danego urządzenia (aktualnie VHDL). Proponowane urządzenia to kontroler SPI, QSPI, interfejs RS232, timery, watchdogi. Model eepromu SPI itp..

System zdalnej obsługi instalacji multimedialnej
prowadzący: dr inż. Bartosz Jabłoński (ART)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest wytworzenie systemu obsługi dla interaktywnego obiektu multimedialnego obsługiwanego przez internautów.
W ramach projektu powstanie:

  • oprogramowanie zestawu elementów: przełączników, włączników, silników, elementów wytwarzających ruch oraz odczytu własności przestrzeni (temperatura, wilgotność, światło)
  • oprogramowanie zdalnej (Bluetooth) lub kablowej komunikacji pomiędzy jednostką centralną połączoną z Internetem a elementami
  • projekt API internetowego pozwalającego na zewnętrzne sterowanie

Projekt zakłada oparcie systemu na centralnej jednostce Raspberry Pi, która obsługiwać będzie bezpośrednio lub zdalnie zestaw wspomnianych elementów. Każdy element zdalny podłączony będzie do indywidulnego Arduino umożliwiającego komunikację oraz obsługę elementu, każdy element podłączony kablem do Raspberry obsługiwany będzie bezpośrednio. Dla każdego elementu należy przewidzieć oba rozwiązania.

Sterowanie z iPhona zdalnie sterowanym modelem auta przez Raspberry Pi
prowadzący: dr inż. Zbigniew Sołtys (TMU)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest ustanowienie komunikacji pomiędzy modułami i wykorzystanie iPhone’ a jako uniwersalnego i rozszerzalnego sterownika.

Firma PGS udostępni sprzęt Apple (iphone, iPad) w swojej siedzibie. Pozostały sprzęt (raspberry pi, samochód) będzie udostępniony studentom trwale na czas trwania projektu.
Po zakończeniu projektu w zaproponowanej formie podstawowej, możliwe jest rozszerzenie projektu na:

  • dodatkowe funkcje (sterowanie światłem, ogrzewaniem w domu, komunikacja z odbiornikami przez internet)
  • rozszerzeniem na inne urządzenia sterowane z iPhone’a (zamki w drzwiach, ogrzewanie w domu itp.)
PGS People locator

Krótki opis projektu
Projekt ma na celu stworzenie wewnętrznego systemu służącego do lokalizacji poszczególnych osób w wielu dużych lokalizacjach, z obsługą wielu kondygnacji, pomieszczeń etc. Dodatkową funkcjonalnością ma być dynamiczna prezentacja osób siedzących w danym pokoju na tablecie przymocowanym przy wejściu. Przewidywana technologia: C#, MVC, dodatkowo Android.

The Wolf of Wall Street : Analizator rynku Forex
prowadzący: dr inż. Bartosz Jabłoński (ART)

Krótki opis projektu
Zespół stworzy aplikację analizującą rynek forex w czasie rzeczywistym, dostarczając wiedzę inwestorowi potrzebną do podjęcia decyzji inwestycyjnych oraz zarządzania ryzykiem w trakcie gry na instrumentach finansowych.

Wymagana znajomość technologie : C#, ASP.MVC.

Czynik RSS z elementami sieci społecznościowej

Krótki opis projektu
Celem projektu jest stworzenie internetowej aplikacji, umożliwiającej odczytywanie wiadomości z kanałów rss, dzielenie się wiadomościami, śledzenie aktywności innych użytkowników systemu.
Tworzenie aplikacji internetowych w oparciu o technologie ASP.NET MVC, C#, Javascript, MsSql.
Wymagana znajomość HTML, C#, CSS, Javascript.

Program do zarządzania szkołą językową

Krótki opis projektu
Należy zbudować system, który umożliwi zarządzanie szkolą językową m.in. jej pracownikami, kursantami, terminarzem zajęć, salami dydaktycznymi, opłatami za kursy.

Projekt będzie prowadzony w technologii .NET (MVC, angular, MS SQL Server).
Przydatne umięjętności: praca z repozytorium git, JIRA, TeamCity.

Zespół pięcioosobowy.

Menedżer postępów treningowych
prowadzący: dr hab. inż. Michał Woźniak

Krótki opis projektu
Celem projektu jest stworzenie aplikacji www (panel do zarządzania + strona kliencka w wersji mobilnej) pozwalającej na definiowanie treningów oraz łatwe wprowadzanie (na przykład za pomocą smartfona) osiąganych wyników na treningach oraz śledzenie postępów (wykresy, statystyki).

Wymagane umiejętności:

  • php (5.5+),
  • html, css, js.

Mile widziane doświadczenie w Symfony2.

Yellow notes
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Serwis umożliwiający tworzenie „żółtych karteczek”, których zadaniem będzie przechowywać różnego rodzaju informacje (notatki, listy zadań, obrazki). Podstawowa znajomość baz danych oraz języka JavaScript. Preferowana technologia to .NET C#.

Aplikacja śledząca wydarzenia sportowe wraz z wtyczką przeglądarkową informującą o nich

Krótki opis projektu

    Do stworzenia:

  • aplikacja przechowująca wyniki wydarzeń sportowych oraz informacje o nich,
  • moduł administracyjny do ręcznego zarządzania danymi o wydarzeniach,
  • API do zdalnego zarządzania informacjami o wydarzeniach i wynikach wraz z autoryzacją,
  • API do odczytu wyników i wydarzeń z informacjami o zmianach, które nastąpiły,
  • cache wyników zapytań,
  • wtyczka przeglądarkowa (preferowany Google Chrome) komunikująca się z API, informująca o wybranych wydarzeniach sportowych.

Wymagana znajomość: php, javascript, mysql.

Aplikacja do analizy danych z serwisów społecznościowych

Krótki opis projektu
Celem projektu jest pozyskiwanie i analiza danych z serwisów społecznościowych (facebook, twitter, itd.). Na podstawie pozyskanych danych będzie przeprowadzana analiza na temat firm, produktów, usług.

Testy Automatyczne strony internetowej

Krótki opis projektu
Zautomatyzowanie procesu porównawczego zawartości strony internetowej (tekst, obraz, animacje itp.) oraz aspektów funkcjonalnych.
Umiejętności wymagane: wiedza z zakresu kontroli wersji oprogramowania, znajomość procesów wytwarzania oprogramowania, znajomość środowisk do automatyzacji testów (do ustalenia z prowadzącym), podstawowa wiedza z zakresu technik testowania oprogramowania.

Wykop PGS

Krótki opis projektu
Kontynuacja implementacji narzędzia wymiany interesujących linków pomiędzy pracownikami PGS. Projekt zakłada użycie nowoczesnych technologii, idealny dla osób zainteresowanych wzorcami oraz narzędziami programistycznymi.

Wymagana znajomość podstaw architektury REST oraz wzorca CQRS.
Wymagane umiejętności techniczne: C#, JavaScript, Entity Framework, testy jednostkowe.
Mile widziana znajomość podejścia BDD.

Porównanie wydajności i sposobu przetwarzania danych w rozwiązaniach grafowych BigData: Spark GraphX oraz GraphLab2
prowadzący:dr inż. Bartosz Wojciechowski (INT)

Krótki opis projektu
Porównaniu miałyby ulec 3 algorytmy:

  • Betweenness
  • Closeness (która jest częścią całej grupy algorytmów typu centralities)
  • Eigen Centrality

na danych, które dostarczymy. Algorytmy są gotowe i nie będzie trzeba ich pisać. Możliwe, że będzie je trzeba lekko zmodyfikować. Większość algorytmów grafowych na GraphX i GraphLab2 jest już oprogramowanych.

Będziemy operować na klastrze składającym się do 10 maszyn (na początek) – po 5 maszyn na Spark i GraphLab2. Do systemu wprowadzimy do około 20M nodów i 100M linków (edge’y) między nimi.
Celem projektu jest sprawdzenie jakie są zależności miedzy liczbą danych, wielkością klastra i samym algorytmem. Jeżeli będzie potrzeba więcej danych w trakcie badań będziemy dokładać.

Opracowanie mobilnego stanowiska do pomiaru jakości transmisji w sieciach komórkowych
Krótki opis projektu

Celem projektu jest opracowanie mobilnego stanowiska do pomiaru jakości transmisji w sieciach komórkowych. Stanowsko oparte będzie na modułach M2M (Machine to Machine) i sterowane z wykorzystaniem mikrokontrolera wraz elementami peryferyjnymi. Wymagana jest dobra znajomość programowania w języku C, systemów wbudowanych oraz wiedza z zakresu sieci komórkowych w technologii 2G, 3G oraz 4G.

Aplikacja (Android, ew. iOS) do prezentacji danych bieżących z analizatora jakości energii
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Projekt obejmuje: zapoznanie się z podstawowymi zagadnieniami jakości energii, odczyt danych przez WiFi, analizę strumienia danych i identyfikację zdarzeń, przemyślenie interfejsu użytkownika w związku z ograniczoną rozdzielczością urządzeń mobilnych, prezentację danych na kilku rodzajach wykresów i w tabelach. Np., http://www.sonel.pl/pl/katalog-produktow/analiza-jakosci-zasilania/pqm-711.html (tzw. tryb live).

Aplikacja (Android, ew. iOS) do konfiguracji analizatora jakości energii
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Projekt obejmuje zapoznanie się z zagadnieniami jakości energii i budowy analizatorów, transmisję przez WiFi/GSM/USB, logikę konfiguracji i interfejs użytkownika. Projekt może być łączony z projektem oprogramowania do prezentacji danych.

Konwerter USB LAN do analizatorów jakości energii z wbudowaną konwersją strumienia danych na protokół DNP3
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Protokół DNP3 stosowany jest w rozbudowanych systemach automatyki i sterowania, natomiast analizator jakości energii dostarcza dane o zdarzeniach związanych z energią elektryczną. Projekt obejmuje zapoznanie się z zagadnieniami jakości energii i protokołem DNP3, opracowanie lub wybór odpowiedniego systemu uC oraz oprogramowanie embedded.

Oprogramowanie na PC - Konwerter bazy danych analizatora jakości energii na format Comtrade
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Projekt obejmuje zapoznanie się z zagadnieniami jakości energii i formatem Comtrade, analizę i konwersję danych, dystrybucję danych do systemów wizualizacji i sterowania.

Aplikacja na PC - Symulator zdarzeń występujących w analizie jakości energii
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Funkcjonalność zbliżona do www.powerstandards.com/PQTeachingToyIndex.php + uruchamianie zdarzeń w konkretnych momentach czasowych + generowanie danych wejściowych do oprogramowania do analizowania jakości energii.

Aplikacja na PC (ew. webservice) / Android / iOS – aplikacja monitorująca stan (status podstawowych systemów) analizatorów jakości energii
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Projekt obejmuje komunikację przez Ethernet / GSM / WiFi.

Oprogramowanie na PC do zbierania i analizy informacji o intensywności użytkowania poszczególnych funkcjonalności w programie napisanym w Qt (obecnie ok. 1000 instalacji)
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Projekt obejmuje opracowanie mechanizmów podejmowania decyzji o tym, czy funkcjonalność została użyta, implementację mechanizmu w badanym programie, przesłanie danych do serwera (minimalizacja zużycia transferu), analizę i statystyki.

Oprogramowanie na PC (samodzielne aplikacje lub przez www)): symulatory mierników do badania bezpieczeństwa sieci elektrycznych (makiety do naciskania klawiszy, generowania wyników i obserwowania co robi urządzenie).
Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Ilość programów w zależności od liczebności zespołu.

Aplikacja PC/Android/iOS: zewnętrzne sterowanie, odczyt, prezentacja i dystrybucja danych z miernika instalacji

Krótki opis projektu
Analiza jakości energii nabiera coraz większego znaczenia w związku z gwałtownym rozwojem skomplikowania sieci zasilających i odbiorników. Smart Grid, Smart Metering, OZE, coraz większa liczba punktów produkcji energii i coraz więcej urządzeń zakłócających działanie systemu – te wszystkie elementy wpływają na siebie oraz komunikują się między sobą, z systemami nadrzędnymi i z użytkownikami.

Np. MIC-10k1. Komunikacja przez Bluetooth.

Projekt i uruchomienie prototypowego systemu lokalizacji radiowej (wykorzystującego komunikację bezprzewodową małej mocy)
prowadzący: dr inż. Maciej Nikodem (INT)

Celem jest zaprojektowanie własnych modułów bezprzewodowych do opracowania systemu lokalizacji przeznaczonego dla niewielkiego przedsiębiorstwa i lokalizacji osób/urządzeń na terenie firmy. Sugerowane wykorzystanie technologii radiowych sub-GHz (np. LoRa/DAHS7) lub Bluetooth.
Zadanie będzie polegało na stworzeniu projektu i wykonaniu (we współpracy z firmą) prototypowych płytek drukowanych, oprogramowanie urządzeń (komunikacja radiowa), stworzenie systemu wizualizującego położenie obiektów na terenie firmy i zgłaszającego alarmy w przypadku wykrycia niepożądanych sytuacji (np. opuszczenia wyznaczonej strefy), oraz implementacja wybranych funkcjonalności (np. otwieranie bramy wjazdowej na teren firmy, blokowanie/odblokowywanie komputera w przypadku, gdy użytkownik odchodzi/wraca do miejsca pracy, itp.).
Prezentacja danych powinna obejmować zestawienie informacji historycznych o położeniu urządzeń (np. wejście/wyjście z firmy), wizualizację aktualnego położenia na planie budynku lub trójwymiarowym modelu budynku, informowanie o alertach.

Wymagane umiejętności: Projektowanie układów drukowanych, oprogramowanie systemów wbudowanych (język C), tworzenie wizualizacji w aplikacjach internetowych, JavaScript.

Technologie i zasoby: węzły bezprzewodowe zaprojektowane i stworzone na potrzeby projektu wspólnie z firmą Thaumatec, serwer z platformą ThingWorx.

Monitorowanie, sterowanie i wizualizacja parametrów środowiska w budynku z wykorzystaniem czujników bezprzewodowych
prowadzący: dr inż. Arkadiusz Grzybowski (ISK)

Cele: Celem jest opracowanie systemu monitorowania warunków środowiskowych oraz zużycia energii w budynku i jego poszczególnych pomieszczeniach, wraz z opracowaniem systemu prezentacji danych pomiarowych i pilotażowym uruchomieniem systemu (np. w siedzibie firmy, w wybranych pomieszczeniach uczelni).
System mógłby zapewniać m.in. monitorowanie temperatury, poziomu oświetlenia, zużycia energii (ogrzewanie, oświetlenie, inne urządzenia elektryczne), składu powietrza, obecności osób (np. na podstawie czujników ruchu) w wybranych pomieszczeniach, gromadzić dane i realizować proste zadania sterowania (np. włączenie światła jeśli natężenie oświetlenia nie przekracza ustalonego poziomu, jest określona pora dnia i wykryto ruch).
Prezentacja danych powinna obejmować zestawienia danych historycznych, wykresy zmian wartości mierzonych, wizualizację aktualnych pomiarów na planie budynku lub trójwymiarowym modelu budynku.

Wymagane umiejętności: Tworzenie wizualizacji w aplikacjach internetowych, JavaScript, Programowanie urządzeń wbudowanych (język C), swobodna praca w systemie Linux.

Technologie i zasoby: Stacje bazowe (RPi) i węzły bezprzewodowe firmy Thaumatec (na module SoC ESP8266, z płytkami rozszerzeń), serwer z platformą ThingWorx.

example

Augmented reality in Wroclaw – Capital of Culture
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest stworzenie aplikacji na platformę Android, która wzbogaci wrażenia turystów Wrocławia o rozszerzoną rzeczywistość w ramach Europejskiej Stolicy Kultury. W najczęściej odwiedzanych miejscach miasta zostałyby umieszczone specjalne markery, na których turysta mógłby zobaczyć rzuty wybranych miejsc w rozszerzonej rzeczywistości.

Zakres funkcjonalny aplikacji:

  • Mapa „wspieranych” miejsc
  • Rozpoznawanie markerów z wyświetlanymi obiektami AR
  • Wyświetlanie obiektów AR oraz dodatkowych informacji na w/w markerach
  • Przetwarzanie i wyświetlanie przez aplikację obiektów w czasie rzeczywistym

Wymagane umiejętności:

  • Programowanie w jezyku Java
  • Znajomośc platformy Android
  • Umiejętność zastosowania: OpenCV (JavaCV), OpenGL
Śledzenie obiektów wewnątrz budynków z wykorzystaniem Bluetooth Low Energy
prowadzący: dr inż. Marek Piasecki (INS)

Krótki opis projektu
Celem projektu jest zaprojektowanie i zbudowanie systemu umożliwiającego śledzenie obiektów wewnątrz budynków, wpisującego się w koncepcję IoT (ang. Internet of Things). Cześć systemu odpowiedzialna za określanie pozycji obiektów powinna składać się z węzłów o niskim poborze mocy wykorzystujących technologię Bluetooth Low Energy.

Założeniem projektu jest stworzenie dedykowanej aplikacji dla systemu Android, IOS lub aplikacji Web. Wizualizacja działania systemu oraz interpretacja wyników jego pracy powinna ściśle wiązać się z określonym przez zespół projektowy przypadkiem użycia.

Wymagane umiejętności:

  • Znajomość architektury ARM
  • Programowanie w języku C, C++
  • Podstawowa wiedza z zakresu elektroniki
  • Doświadczenie w pracy z urządzeniami wbudowanymi
  • Znajomość systemów RTOS (ARM mbed)
  • Opcjonalnie – tworzenie oprogramowania dla systemu Android/systemu iOS/aplikacji Webowych