FAQ dla studentów

Nie znalazłeś(aś) odpowiedzi na swoje pytanie? Prześlij je na kpz@pwr.edu.pl.

Rejestracja na Konferencję Projektów Zespolowych

  1. Czy musimy się rejestrować i wypełniać kolejny formularz?
    Tak, powodów jest wiele, kilka najważniejszych to:

    • kawa i przekąski dla uczestników – nie chcemy, aby zabrakło dla Was
    • wyróżnienia dla projektów – Wasz projekt ma szansę być wyróżniony, ale głosujący muszą o nim wiedzieć a karty do głosowania muszą być przygotowane z wyprzedzeniem
    • gadżety konferencyjne – koszulki KPZ to limitowane, niepowtarzalne i niedostępne nigdzie indziej serie. Warto je dostać.

    Rejestracja nie zajmie Wam więcej jak 3 minuty.

  1. Co muszę zrobić, aby zarejestrować swoją grupę, jakie są terminy?
    Rejestracja wymaga trzech kroków:

    1. w terminie do 2.06.2017 zarejestruj swoją grupę poprzez formularz rejestracyjny dostępny tutaj. Jedna rejestracja na grupę wystarczy.
    2. w terminie do 10.06.2017 prześlij na adres kpz@pwr.edu.pl:
      • plakat w formacie A2 przedstawiający Wasz projekt – plakaty wydrukujemy dla Was i rozwiesimy na potrzeby sesji praktycznej w trakcie KPZ
      • jeden slajd w formacie A5 – slajd będzie elementem broszury przedstawiającej wszystkie projekty prezentowane na KPZ. Broszury wydrukujemy dla uczestników KPZ. Przykłady broszur z lat poprzednich znajdziesz w „Minione edycje”, np. tutaj.

      Jeśli platat/slajd ma duży rozmiar to możesz umieścić go w sieci i przesłac nam linka.

    3. w terminie do 22.06.2017 prześlij na adres kpz@pwr.edu.pl prezentację na część plenarną KPZ
  1. Jakie są wymagania dotyczące plakatu?
    Plakat musi mieć format A2 w układzie pionowym przygotowany w formacie wektorowym (np. PDF, SVG, CDR) lub rastrowym, ale wówczas przypilnujcie, aby wszystkie grafiki miały conajmniej rozdzielczość 300dpi – to koniec wymagań, reszta to wasza wyobraźnia.
    Plakat można zrobić w oparciu o wzory dostępne tutaj
  1. Jakie są wymagania dotyczące slajdu do broszury?
    Slajd musi mieć format A5 w układzie poziomym i być przygotowany w formacie wektorowym (np. PDF, SVG, CDR) lub rastrowym, ale wówczas przypilnujcie, aby wszystkie grafiki miały conajmniej rozdzielczość 300dpi – to koniec wymagań.
    Warto (choć nie jest to wymagane), aby na slajdach pojawiła się informacja o:

    • członkach zespołu projektowego – zdjęcia są pożądane, bo można Was rozpoznać pośród innych,
    • informacja o prowadzącym/opiekunie projekt,
    • informacji o współpracy z zewnętrzną instytucją – logo/nazwa zapewne wystarczy.

    Wykonanie slajdu w oparciu o wzór dostępny tutaj i przesłaniem go w formacie PPT ułatwi złożenie broszury (ale nie jest wymagane).
    UWAGA: jeśli w tle slajdu w PPT wstawiacie rysunek, to prześlijcie go również jako oddzielny plik

  1. Czy slajd do broszury, prezentacja, plakat muszą trzymać się wzorca uczelnianego lub przykładowych wzorów dostępnych na stronie KPZ?
    Nie ma takiego wymogu – materiały wizualne powinny być wizytówką Waszego projektu, poza wymaganiami technicznymi (rozmiary, układ, jakość) nie narzucamy innych ograniczeń. Wzory dostarczone przez nas są przykładami co i jak można zrobić.
  1. W jakim narzędziu przygotować prezentację na KPZ?
    W zasadzie w dowolnym, jedynym wyganiem jest byśmy byli w stanie ją wyświetlić na „standardowym laptopie z systemem MsWindows”. Z doświadczenia sugerujemy przygotowanie prezentacji „stand-alone”, które nie wymagają dostępu do Internetu – prezentacja „na żywo” jest fajna, ale prawa Murphiego obowiązują i czasami dają o sobie znać. Jeśli chcecie puścić film w trakcie prezentacji to skontaktujcie się z nami (kpz@pwr.edu.pl) w celu upewnienie się, że wszystko pójdzie gładko.
  1. Co ma zawierać prezentacja?
    To co chcecie (w granicach prawa i ogólnie przyjętych norm!), my staramy się Was nie ograniczać w tej kwestii. Sugerujemy, aby prezentacje były mniej techniczne a bardziej biznesowe i koncepcyjne; skupione na prezentacji problemu, który rozwiązywaliście, sposobu w jaki go „zaatakowaliście” i uzyskanych efektów. Na prezentację macie 6-8 minut więc kwestie techniczne i implementacyjne warto zostawić na część praktyczną prezentacji – wówczas będzie znacznie więcej czasu na rozmowę o detalach.
  1. Czy ktoś może nam pomóc w przygotowaniu prezentacji, slajdu i plakatu?
    Ze strony organizatorów niestety nie. Warto natomiast porozmawiać z prowadzącym Wasz projekt, oraz firmą (jeśli dotyczy) z którą go realizujecie – zaskakująco wiele udaje się uzyskać jeśli wypowie się na głos swoje potrzeby/pomysły, tym bardziej, że prowadzącym/firmom też zależy na dobrej prezentacji projektu.

Konferencja Projektów Zespołowych

  1. Gdzie i kiedy?
    26 czerwca 2017, od godziny 9:00, w budynku Strefy Kultury Studenckiej – tam już na pewno znajdziecie.
  1. Jaki jest program KPZ?
    Konferencja to trzy części:

    1. pierwsza część prezentacji plenarnych,
    2. przerwa kawowa i prezentacje praktyczne,
    3. druga część prezentacji plenarnych.

    Szczgółowy harmonogram wraz z kolejnością prezentacji zostanie rozesłany do uczestników i będzie dostepny w menu „Konferencja”

  1. Ile trwa prezentacja plenarna?
    Każdy zespół ma na prezentację plenarną 6-8 minut. W czasie prezentacji macie do dyspozycji komputer (na którym jest uruchomiona Wasza prezentacja), wskaźnik laserowy i mikrofon.
  1. Czy możemy zrobić prezentację z własnego laptopa?
    Niechętnie. Na prezentację macie tylko 6-8 minut, przełączanie, podłączanie laptopów i uruchamianie prezentacji to potencjalne źródło problemów i dodatkowego stresu (prelegentów i organizatorów). Dopuszczamy taką sytuację naprawdę w wyjątkowych, indywidualnych przypadkach.
  1. Na czym polega prezentacja praktyczna?
    Na pokazaniu w praktyce waszego projektu. W czasie KPZ będziecie mieli swoje stanowisko z plakatem i miejscem do zaprezentowania w praktyce jak wygląda i działa Wasze rozwiązanie. Standardowo stanowisko składa się z: stołu, plakatu, źróła zasilania 230V i Waszego projektu. Jeśli potrzebujcie cokolwiek więcej to prosimy o kontakt na kpz@pwr.edu.pl co najmniej na tydzień przed konferencją.
  1. Jak wygląda głosowanie publiczności?
    W głosowaniu biorą udział uczestnicy Konferencji wykorzystując do tego kody QR ze swoich identyfikatorów. Ściągnij na swoje urzadzenie mobilne dowolny skaner kodów QR – zagłosujesz wypełniając on-line prosty formularz.
    Nie masz skanera QR? Znajdziesz formularz na podstawie informacji wydrukowanych na Twoim identyfikatorze.
    Niestety nie możesz głosować sam na siebie 🙁

Wybór tematu projektu

  1. Aktualnie dobraliśmy się już w grupę pięcioosobową i wybraliśmy temat projektu. Chcielibyśmy wiedzieć czy trzeba go gdzieś teraz zgłosić czy będzie na to czas dopiero po rozpoczęciu semestru?
    Tematy projektów zgłaszane przez firmy są najpierw przypisywane do pracowników Wydziału prowadzących przedmiot projekt zespołowy (patrz też punkt 8). Jeśli temat, który Państwo wybrali, nie jest do nikogo jeszcze przypisany, to proponujemy skontaktować się z prowadzącym, do którego zapisaliście się na projekt zespołowy w celu ustalenia z nim, czy będziecie mogli realizować wybrany temat (od nas możecie Państwo dostać wszystkie informacje dot. opisu projektu, które dostaliśmy od firmy, o które może pytać prowadzący). Jeśli prowadzący zgodzi się na realizację wybranego przez Was projektu, to wówczas prosimy o przekazanie nam tej informacji, aby przypisać temat do tego pracownika.
  1. Czy kilka zespołów może realizować podobny projekt? Konkretnie mam tutaj na myśli czy powinniśmy się spieszyć ze zgłoszeniem chęci realizacji tego tematu, bo ktoś może nas uprzedzić.
    Domyślnym założeniem jest, że temat proponowany przez firmę może być realizowany przez jedną grupę. Mimo to, w wielu przypadkach firma wyraża zgodę na prowadzenie kilku projektów w ramach tego samego tematu. Jest to jednak sprawa indywidualna i zależna od specyfiki projektu. Prosimy o kontakt w celu ustalenia czy możliwa jest realizacja tematu już wybranego (w szczególności, który jest już przypisany do innego prowadzącego).
  1. W ile osób realizuje się projekt? Aktualnie mamy pięć, ale zastanawiamy się czy możemy przyjąć do grupy jeszcze jedną osobę.
    To zależy od projektu – firmy starają się przygotowywać projekty dla grup 4-6 osobowych (w oparciu o informację o wymiarze godzinowym projektu i całkowitym nakładzie czasu pracy studenta w ramach projektu – informacje te można znaleźć w karcie przedmiotu na stronie Wydziału Elektroniki). Specyfikując temat firma oszacowuje jego czasochłonność – oszacowania te są dostępne w pełnej karcie opisu tematu, które są dostępne u organizatorów.
  1. Zastanawiamy się jak wygląda wybór prowadzącego projekt. Jeśli zapisy wyglądają tak jak na regularne zajęcia to ze względu na różne terminy pewnie wszystkim członkom grupy nie uda się zapisać do tego samego prowadzącego. Czy może tutaj ten proces wygląda jakoś inaczej? Mając już zespół i temat projektu chętnie napisalibyśmy do jednego z prowadzących, który według nas byłby najbardziej pomocny czy zechciałby się nami zająć.
    Niestety póki co zapisy na kurs projekt zespołowy wyglądają dokładnie tak samo jak w przypadku innych zajęć. Dlatego też, najlepszym rozwiązaniem jest zapisanie się wszystkich członków grupy do jednego prowadzącego, z którym wcześniej uzgodniliście Państwo możliwość realizacji interesującego Was projektu (lub do którego taki projekt jest już przypisany). Jeśli okaże się to niemożliwe, to wielu prowadzących dopuszcza sytuację w której pojedynczy studenci z jego/jej terminu zajęć realizują projekt z grupą studentów z innego terminu czy nawet u innego prowadzącego. Każdy taki przypadek wymaga jednak indywidualnego ustalenia z prowadzącym przedmiot i uzyskania jego zgody.
  1. Wybrany przez nas projekt wydaje się być dość ambitny, chcieliśmy więc zapytać czy można liczyć na jakąś pomoc od firmy, która go zgłosiła? Czy w tej sprawie powinniśmy napisać bezpośrednio do firmy?
    Tak, na pewno należy liczyć na wsparcie firmy. Każda z firm proponująca temat wie, że realizacja zaproponowanego tematu będzie wymagała zaangażowania jej przedstawicieli w prace projektowe. Zaangażowanie to może mieć różne formy, od dostarczenia sprzętu/oprogramowania, przez specyfikację potrzeb i odbiór/akceptowanie postępów projektu (firma w roli klienta) po bezpośrednie zaangażowanie w prace projektowe (firma/studenci w roli członków jednego zespołu projektowego). Jeśli jesteście zainteresowani tematem zgłoszonym przez firmę i temat ten jest już przypisany do prowadzącego, to zachęcamy do jak najszybszego kontaktu firma-pracownik-studenci i ustalenia zakresu projektu, formy i organizacji współpracy i być może kwestii praw autorskich (patrz następne pytanie).

    W trakcie realizacji projektu współpraca i pomoc ze strony firmy może mieć różną intensywność – jest to normalny element pracy w grupie i zaangażowania w kilka projektów jednocześnie (zarówno po stronie studentów, pracowników uczelni i przedstawicieli firmy). Utrzymanie efektywnej komunikacji jest jednym z zadań przy realizacji projektu i wymaga zaangażowania każdej ze stron. W przypadku gdy komunikacja i/lub zaangażowanie szwankuje, należy to zgłaszać prowadzącemu zajęcia, można też taką informację przekazać do Organizatorów.

  1. Jak po zakończeniu projektu wyglądają do niego prawa? Projekt zgłasza jakaś firma, a my go dla niej realizujemy i staje się jej własnością? (w takim wypadku realizowanie własnego projektu wydaje się być bardziej sensowne chyba, że rzeczywiście możemy spodziewać się dużej pomocy, sprzętu i mentoringu ze strony firmy, ale podobno z tym bywa bardzo różnie)
    Prawa do projektów realizowanych w ramach zajęć (nie tylko projektu zespołowego), przysługują wszystkim, którzy ten projekt realizowali. W przypadku przedmiotu projekt zespołowy i realizacji tematu we współpracy z zewnętrzną firmą/instytucją oznacza to, że prawa przysługują studentom i mogą również przysługiwać

    • uczelni – jeśli pracownik (lub pracownicy) uczelni był zaangażowany w realizacje projektu
    • firmie/instytucji – jeśli jej pracownik był zaangażowany w realizację projektu.

    W praktyce, najczęściej większość pracowników uczelni ogranicza się do nadzorowania projektu, a nie jego realizacji. Jeśli chodzi o firmy zgłaszające tematy, to możliwe są dwa rozwiązania, z których pierwsze jest sugerowane:

    • firma i studenci uzgadniają, że obie strony mają pełne prawa do zrealizowanego projektu i jego dalszego wykorzystania (również do wykorzystania komercyjnego),
    • firma i studenci podpisują oddzielną umowę regulująca kwestię praw autorskich dot. projektu; przykładowo firma może odkupić prawa do projektu od jego autorów. Jeśli firma oczekuje przekazania praw autorskich, to prosimy ją o wyraźne umieszczenie takiej informacji w opisie tematu. Do tej pory (styczeń 2017), żadna firma tego nie oczekiwała.
  1. Jestem na kierunku Informatyka - czy przy realizacji projektów zespołowych istnieje wymóg, iż wszyscy członkowie grupy muszą być na tej samej specjalizacji? Jeśli nie, to czy muszą być zapisani do tej samej grupy/prowadzącego w edukacji?
    Nie ma formalnie możliwości zapisów studentów z różnych specjalności do tej samej grupy projektowej. W opisanej sytuacji mogą Państwo spróbować nieformalnie „przenieść się” do konkretnej grupy, tj. realizować projekt pod opieką konkretnego prowadzącego, podczas gdy ocenę wpisze inny prowadzący. Obaj prowadzący muszą się na to zgodzić. Nie ma znaczenia, czy grupy projektowe są w ramach tej samej czy różnych specjalności/kierunków – jednak konieczna jest zgoda obu.
  1. Lista prowadzących kurs ,,Projekt zespołowy'' w semestrze letnim 2016/2017
    Tytuł Nazwisko Imię Specjalność
    Dr inż. Arent Krzysztof ARR
    Mgr inż. Bardowski Paweł TSI
    Dr inż. Bawiec Marek INT
    Dr inż. Bazan Marek ART.
    Prof. dr hab. Bereś-Pawlik Elżbieta TEM
    Dr hab. inż. Bieńkowski Paweł TEM
    Dr hab. Bożejko Wojciech ARS
    Dr hab. Bożejko Wojciech ART.
    Dr inż. Chorążyczewski Artur ARK
    Dr inż. Ciskowski Piotr ART.
    Dr inż. Emilianowicz Jarosław TIU
    Dr med. Glapiński Jarosław EAE
    Dr inż. Jabłoński Andrzej ARK
    Dr inż. Jabłoński Bartosz ART.
    Dr hab. inż. Klempous Ryszard EZI
    Dr inż. Klink Janusz TSI
    Dr inż. Koszałka Leszek ISK
    Dr inż. Koszałka Leszek TIP
    Dr inż. Kowal Michał TIU
    Dr inż. Kozłowski Piotr EIA
    Mgr inż. Kraśniewski Jerzy ARK
    Dr inż. Królikowski Rafał TSI
    Dr inż. Kubik Tomasz INS
    Dr inż. Lower Michał ARK
    Dr inż. Nikodem Jan INT
    Dr inż. Nikodem Maciej INT
    Dr inż. Oko Jacek TSI
    Dr inż. Piasecki Marek INS
    Dr inż. Poźniak-Koszałka Iwona ISK
    Dr inż. Rafajłowicz Wojciech ART.
    Dr inż. Ratajczak Adam ARK
    Dr inż. Rogaliński Paweł INS
    Dr hab. inż. Roszkowska Elżbieta ARR
    Dr inż. Rusiecki Andrzej ART.
    Dr inż. Sambor Sławomir TSI
    Dr inż. Sołtys Zbigniew TMU
    Dr hab. inż. Staniec Kamil TIU
    Dr inż. Szlachetko Bogusław TMU
    Dr hab. inż. Śliwiński Przemysław EZI
    Dr inż. Świrniak Grzegorz EAE
    Dr inż. Wachel Paweł EZI
    Dr hab. inż. Walkowiak Krzysztof TIP
    Dr inż. Woda Marek INT
    Prof. dr hab. inż. Woźniak Michał IMT
    Dr inż. Żółtogórski Bronisław EIA